امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۱۲/۱۶
کد خبر : 112472
چاپ خبر :
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان:

۹۹ درصد اراضی ملی شهرستان گلپایگان دارای سند می باشند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با بیان اینکه حدود ۹۹ درصد اراضی ملی شهرستان گلپایگان سند داردتصریح کرد:نیاز هست که اراضی شهرستان دارای سند تک برگ شود

به گزارش خبرگزاری بیان؛ علیرضا حیدری رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گلپایگان در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز به مناسبت هفته درختکاری و منابع طبیعی برگزار گردید ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته منابع طبیعی اظهار داشت : منابع طبیعی هر سال دارای یک شعار بوده و شعار امسال ان با مردم برای مردم می باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و ابخیزداری گلپایگان ابراز داشت: مساحت کل مراتع شهرستان گلپایگان ۱۴۴هزار و ۱۳۵ هکتار می باشد.

وی با بیان اینکه در شهرستان گلپایگان تیپ قالب گونه گیاهی درمنه و گون می باشد اذعان داشت : مراتع شهرستان گلپایگان از لحاظ تعریف چرای دام به دو قسمت مراتع ییلاقی و مراتع قشلاقی تقسیم می شوند.

حیدری افزود : مراتع ییلاقی به مساحت ۷۳ هزار و ۱۵۱ هکتار با ۲۳ عرف و مراتع قشلاقی شهرستان به مساحت ۷۰ هزار و ۶۲۴ هکتار با ۳۴ عرف می باشد.

وی تصریح کرد : در راستای واگذاری مدیریت مراتع به بهره برداران ذینفع مراتع بر روی تعداد ۱۷ عرف از عرف های مرتعی شامل ییلاق و قشلاق به مساحت ۳۹ هزار و ۴۹ هکتار تهیه و تصویب گردید و در قالب مرتع داری به بهره برداران واگذار گردیده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان گلپایگان با عنوان اینکه ظرفیت مراتع شهرستان گلپایگان در دو فصل ییلاق و قشلاق حدود ۳۵ هزار واحد دامی است اذعان داشت : مراتع شهرستان از لحاظ پوشش گیاهی به متوسط و ضعیف تقسیم بندی می شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان مراتع خوب کمتر وجود دارد خاطر نشان کرد : این امر به دلیل چرای بی رویه دام ها و خارج از موعد می باشد.

حیدری ابراز داشت : در شهرستان گلپایگان بیش از ۶۰ گونه دارویی و گیاهی وجود دارد که شامل کتیرا ، بالهنگ ،کاسنی و چای کوهی می باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان گلپایگان با عنوان اینکه امسال حوزه منتهی به سدکوچری بندگذاری شد گفت : این پروژه با پیگیری های نماینده شهرستان تا کنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ادامه ان به سال اینده موکول گردید.

وی اضافه کرد : احداث این بند با اعتبار ۶۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و با هدف کنترل سیلاب ، جلوگیری از پر شدن سد کوچری و نهایتا تغذیه اب های زیر زمینی است که تاثیر بسزایی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان گلپایگان با اشاره به این که این پروژه بسیار مهم در بخش ابخیزداری می باشد یاداور شد : ۵۵۷ هکتار قرق مراتع در هرستانه سفلی ، قلعه جمال ، مراتع یاغستان و مراتع عباس اباد است.

حیدری بیان کرد : تمدید پروانه چرای دام به دامداران به تعداد ۵۰ فقره و اخذ عوارض دامی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال به تعداد ۴ هزار راس واحد دامی در ۱۷ مرتع از مراتع دامی اجرا شده است.

وی افزود : نظارت بر اجرای طرح های مرتع داری صورت گرفته و در اختیار بهره برداران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نظارت بر اجرای مرتع داری ییلاقی و قشلاقی شهرستان در سطح ۳۹ هزار و ۴۵ هکتار انجام می شود اظهار کرد : طرح مدیریت چرای دام به منظور جلوگیری از چرای زودرس دام و خروج دام مازاد بر ظرفیت و دام فاقد پروانه اجرا شده و پروژه ممیزی مراتع با حکم مدیر کل برای مراتعی که دام انها شناسایی نشده اجرا شده است.

حیدری عنوان کرد : در پروژه ممیزی مراتع اکیپی از ناحیه مدیر کل شناسایی و قبل از ورود به مراتع از طریق صداو سیما اگهی منتشر می شود و دامداران برای صدور مجوز به اکیپ در خواست می دهند.

وی اذعان داشت : قرار داد ساخت تعداد ۱۵ دستگاه ابشخور با اعتبار ۴ میلیون تومان از محل اوراق خزانه در دستور کار قرار گرفته است.

حیدری پروژه توسعه دیم به روش کپه کاری با بذر بادام اسکوپاریا و آمارا با ۳۵ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی با هدف افزایش جنگل شهرستان ،تعدیل اب و هوا ، جلوگیری از فرسایش خاک را از اقدامات واحد جنگل داری اداره منابع طبیعی برشمرد.

وی ادامه داد : در راستای مراقبت و نگهداری جنگل ها ۹۱ هکتار از جنگل کاری سنوات قبل واکاوی شده است.

وی گفت : نظارت بر اجرای طرح های موضوع ماده ۳ جنگل داری که در راستای درختکاری طرح هایی را به متقاضیان واگذار کردند به صورت مادام العمر در قالب قرار دادهای ۱۰ یا ۳۰ ساله قابل تمدید می باشد.

وی با بیان اینکه عرصه های منابع طبیعی شهرستان حدود ۱۵۶ هزار هکتار می باشد گفت: در هفته درختکاری ۳ هزار و ۴۰۰ اصله نهال از نوع اقاقیا ، سرو ،کاج ، ارغوان ، زبان گنجشک ، زیتون و… کاشت می شود .

حیدری در پاسخ به فعالیت و اقدام معادن بیان کرد : هر دو ماه یکبار مامور نظارتی کارشناسی معادن به معادن فعال سرکشی می کند و فرم های نظارتی تکمیل و به اداره کل منعکس می شود که امسال ۱۵ فقره فرم نظارت تکمیل شده است.

وی افزود : در واحد امور زمین ، شهرستان گلپایگان اولین شهر در استان اصفهان است که درصد پیشرفت در اجرای این پروژه بیش از ۹۰ درصد است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با بیان اینکه حدود ۹۹ درصد اراضی ملی شهرستان گلپایگان سند داردتصریح کرد:نیاز هست که اراضی شهرستان دارای سند تک برگ شود

حیدری در پایان خاطر نشان کرد : در مراتع شهرستان تعداد هشت تیم اطفاء حریق با وسایل اطفاء حریق توزیع شده است.
خبرنگار بیان: مریم محمدی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات