امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۱۲/۱۴
کد خبر : 112214
چاپ خبر :
قاسمی ضمن نادرست خواندن خبر المانیتور

CTBT هیچ سایت یا تجهیزات نظارتی فعال در ایران ندارد

سخنگوی وزارت خارجه خبر المانیتور را نادرست و غیرواقعی خواند و اعلام کرد که معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای CTBT هیچ سایت یا تجهیزات نظارتی فعال در ایران ندارد و هیچ اطلاعاتی از ایران به دبیرخانه آن ارسال نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بیان؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به ادعای سایت المانیتور مبنی بر صدور مجوز صادرات تجهیزات نظارتی از سوی دولت آمریکا با هدف تشدید نظارت بر اجرای برجام و برنامه هسته‌ای کشورمان، گفت: محتوای خبر منتشر شده از سوی این سایت مخدوش و اطلاعات ارائه شده در آن در مورد ایران نادرست و غیرواقعی است.

قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای ( CTBT) را امضاء کرده ولی آن را تصویب نکرده است. از این رو این معاهده هیچ سایت یا تجهیزات نظارتی فعال در ایران ندارد و هیچ اطلاعاتی نیز از ایران به دبیرخانه این معاهده ارسال نمی‌شود و دبیرخانه معاهده نیز هیچ‌گونه نظارتی در ایران ندارد.

به گزارش فارس، المانیتور بامداد جمعه گزارش داد «جان سالیوان»، معاون وزیر خارجه آمریکا با امضای سندی یک شرکت مستقر در ایالت مریلند را مجاز به صدور شبکه‌های پهن‌باند، دیش‌های ماهواره و تجهیزات وایرلس برای ایستگاه‌هایی کرده که انفجارهای هسته‌ای را در لحظه ثبت می‌کنند.

قوانین داخلی آمریکا که بعد از جنگ ایران و عراق به اجرا درآمدند صادرات کالاهای دارای کاربری دوگانه که قابل استفاده در برنامه هسته‌ای ایران هستند را محدود می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا در مکاتبه‌ای در تاریخ 5 ژانویه که به رویت المانیتور رسیده این تصمیم را به اطلاع کنگره رسانده است.

این اولین باری نیست که ایالات متحده صادرات فناوری‌های دیجیتال به ایران را مجاز می‌کند. در سال 2010 و در بحبوحه آشوب‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران هم وزارت خارجه آمریکا به شرکت‌های این کشور اجازه داد به ایران کالاهای ارتباطات اینترنتی نظیر تجهیزات مرتبط با چت، ایمیل، شبکه‌های مجازی، سرویس‌های اشتراک عکس و فیلم صادر کنند.

درخواست‌کننده این تجهیزات نظارتی، «سازمان معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» است که وظیفه نظارت بر انفجارها در آزمایش هسته‌ای را بر عهده دارد. با آنکه ایران و آمریکا هر دو جزو کشورهایی هستند که این معاهده را تصویب نکرده‌اند، مقام‌های این سازمان سه سایت را در ایران تعبیه کرده‌اند تا اطلاعات مربوط به انفجارهای هسته‌ای را به وین منتقل کنند.

المانیتور نوشته این اقدام کانالی مستقل و زنده برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران فراهم خواهد کرد.

داریل کیمبال، رئیس اندیشکده «انجمن کنترل تسلیحاتی» گفت: «این فناوری، مانند سامانه ثبت زلزله است. اگر ما فکر کنیم که ایران، به نحوی یک بمب هسته‌ای را منفجر کرده می‌توانیم با استفاده از یک شبکه اطلاعات این انفجار را تأیید کنیم.»

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات