امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۱۲/۱۳
کد خبر : 112162
چاپ خبر :

سند ۲۰۳۰ در مدارس اجرا نمی‌شود/عده‌ای می‌خواهند ۲۰۳۰ را خارج از مدرسه آموزش دهند/ تعیین تکلیف “کنکور” تا پایان اسفند

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب سند ۲۰۳۰ کامل ملغی شد و به گروهی ماموریت دادم اگر مواردی از اجرای سند وجود داشته باشد پیگیری شود؛ البته این موارد خارج از مدارس است که افرادی بدون در نظر گرفتن ملاحظات کشور قصد آموزش دارند.

به گزارش خبرگزاری بیان؛  سید محمد بطحایی در برنامه تلویزیونی نگاه یک درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش مانند بسیاری از دستگاه‌های دیگر مسیر راهبردی برای عبور از وضع موجود به نقطه مطلوب ترسیم کرده است، و سند تحول بنیادین نقشه مطلوبی است که به ما نشان می‌دهد از چه مسیری حرکت کنیم تا به افق ترسیم شده دست یابیم.

وی افزود: از شش زیر نظام سند تحول بنیادین چهار زیر نظام تصویب شده است و این سند نقشه عمل برای حرکت آموزش و پرورش است. طبق پایش که برای اجرایی شدن سند تحول داشتیم و سامانه رصد و میزان اجرایی شدن سند طراحی شده است، مشخص شد تا به امروز 30 درصد آن اجرایی شده است و این موارد هم مربوط به مسائلی است که اجرای آن آسان بوده است و بخش‌های دشوار سند تحول بنیادین هنوز به فاز اجرا نرسیده است.

* تجهیز مدارس باید بر عهده شهرداری‌ها باشد

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: هنوز در بحث زیر نظام فضا و تجهیزات مشکل داریم و 30 درصد مدارس کشور مقاوم نیستند علاوه بر آن تجهیزات مدارس هم مجهز نیست. آموزش و پرورش  باید دغدغه تحول در محتوا و روش‌های نظام آموزشی را داشته باشد و مسائل سخت‌افزاری مانند تجهیزات و امکانات مدارس بایدبر عهده نهادهای دیگر همچون شهرداری‌ها باشد.

بطحایی با اشاره به بازدیدش از شهرهای استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در مناطق حاشیه‌ای این استان مدارسی داشتیم که دانش‌آموزان در کانکس درس می‌خوانند و بنده بابت این موضوع احساس شرم کردم.مشکل فضای مدارس مربوط به امروز و دیروز نیست و باید نگاه دیگری به آن داشت مانند سایر کشورها آموزش و پرورش باید دغدغه مسائل نرم‌افزاری داشته باشد و نباید گرفتار مسائل سخت‌افزاری همچون تامین پول آب و برق مدارس باشد و متاسفانه هم‌اکنون مدیران مدارس که باید از آنها انتظار تحول در روش‌های آموزشی را داشت درگیر تامین فضا و تجهیزات شده‌اند.

وزیر آموزش‌وپرورش عنوان کرد: خوشبختانه امروز همه به این موضوع رسیدند که اگر آموزش و پرورش سامان نیابد کشور به سامانی نمی‌رسد و با توجه به این دیدگاه‌ یکی از کارخانه‌ها هفته گذشته در مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان اقدام به ساخت مدرسه کرد.

* برخی مدارس هنوز مشکل سرویس بهداشتی  دارند

وی گفت: از زمانی که آموزش و پرورش را از مردم جدا کردیم، مشکلات آموزش و پرورش شروع شد؛ به عنوان مثال در کشور مدرسه‌ای داریم که سرویس بهداشتی ندارد که انواع و اقسام مشکلات بهداشتی برای دانش آموز ایجاد خواهد شد. اگر فقط بر منابع دولتی اتکا کنیم مشکلات ما برطرف نخواهد شد از طرفی نباید از مردم که برخی در معیشت خود مشکل دارند توقع کمک داشته باشیم بنابراین باید به سراغ بنگاه‌های اقتصادی برویم.

* سند 2030 ملغی شده است

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای سند 2030 در مدارس بیان کرد: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره سند 2030 این سند کامل ملغی شد همچنین تخلفات و اشتباهاتی وجود دارد که نباید به پای اجرای سند 2030 گذاشته شود و  به گروهی ماموریت دادم تا اگر مواردی از اجرای سند وجود داشته باشد پیگیری شود البته وجود این موارد خارج از مدارس است که افرادی بدون در نظر گرفتن ملاحظات کشور قصد آموزش دارند.

وی با اشاره به اینکه در آموزش عمومی کار اصلی پرورش است به این معنا که مسیر زندگی صحیح را دانش آموزان بیاموزند، افزود: سبک زندگی ایرانی و اسلامی، کنترل خشم، حفاظت از محیط زیست و دهها هدف دیگر را باید دانش‌آموزان تمرین کنند اما هم‌اکنون تعادل آموزش و پرورش به هم خورده و سطح مفاهیم شناختی در مدارس افزایش یافته است به گونه‌ای که سهمی برای آموزش مهارت‌های اجتماعی نداریم.

* وضعیت حذف کنکور

بطحایی با اشاره به کنکور بیان کرد: این رقابت باعث تاثیر منفی بر دانش‌آموزان شده است و حتی منجر به جمع‌گریزی نوجوان می‌شود.کنکور یک رقابت دشوار است که نشاط را از نوجوانان ما گرفته است. آموزش و پرورش به اندازه کافی طرح دارد و اکنون زمان عمل است و یکی از آن طرح‌ها، حذف کنکور است که همه نهادها بر آن اتفاق نظر دارند.

وی ادامه داد: حذف کنکور نیازمند مواردی است اما در اینباره تا پایان اسفند ماه تصمیم‌گیری‌ می‌شود هرچند مقاومت‌‌هایی برای حذف کنکور وجود خواهد داشت.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره آسیب های اجتماعی در مدارس گفت: مدرسه نمونه کوچک شده جامعه است و محیطی جدا از جامعه نیست و اتفاقاتی که در مدرسه رخ‌ می‌دهد نمونه کوچکتر حوادث جامعه است اگرچه در جامعه آسیب اجتماعی داریم اما میزان آن در مقایسه با به آسیب‌های اجتماعی در کشورهای توسعه یافته کمتر است و شرایط بهتری را داریم.

بطحایی با اشاره به شروع کار طرح نماد به عنوان یک طرح بین بخشی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد: سرعت اجرای طرح نماد کند بود و اجرای آن را از چند ماه پیش با سرعت بیشتری آغاز کردیم. همچنین تلویزیون تعاملی برای ارتباط بیشتر مدرسه با خانواده افتتاح شده است و محور اصلی برنامه‌های ما مقابله با آسیب‌های اجتماعی خانواده است.

* آمار اعتیاد در مدارس اندک است

وی تصریح کرد:  آمار اعتیاد در مدارس اندک است و آمار سه درصدی اعتیاد را به هیچ وجه تأیید نمی‌کنم و کمتر از یک دهم درصد دانش‌آموزان گرفتار مواد مخدر هستند  اما برخی در معرض خطر اعتیاد قرار دارند.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره حذف مدارس تیزهوشان و مبنای این تصمیم تصریح کرد: بحث ما حذف سمپاد نبوده است و مساله حذف آزمون در دوره ابتدایی بود اما چون یکی ار عواملی که این استفاده را رونق داده بود آزمون ورودی مدارس خاص بود برای رهایی دانش‌آموزان ابتدایی ناگزیر به این کار بودیم. از میان 250 هزار دانش آموزی که در آزمون مدارس سمپاد شرکت می‌کردند 15 هزار دانش آموز پذیرفته می‌شود بنابراین تعداد زیادی از دانش‌‌آموزان درگیر آزمون خواهند شد هم‌اکنون استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی و تجویز آنها توسط معلمان ممنوع است.

وی درباره نظام استعدادیابی مدارس بیان کرد: امروزه نظام آموزشی بسیاری از کشورها جداسازی را کاملا نفی کردند بنابراین همگرایی در آموزش عمومی مورد توجه است و جداسازی ممکن است آثار مثبتی باشد اما آثار منفی آن بیشتر خواهد بود اما به هر حال دانش آموزان در مواردی استعدادهای متفاوتی دارند که برنامه شهاب برای این منظور مورد توجه است که ابتدا استعدادها شناسایی شده و بعد از آن هدایت خواهد شد. از مهر 97 دانش آموزان پایه هفتم تحت پوشش طرح شهاب قرار خواهند گرفت و این طرح شش آیتم دارد که با استفاده از ظرفیت‌های موجود در مدارس اجرا خواهد شد. همچنین برای مدارس غیردولتی هم مصوبه داریم و آنها موظف به تمکین از آن و ممنوعیت برگزاری آزمون هستند.

بطحایی درباره مشکل معیشتی فرهنگیان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های بهبود معیشت معلمان طرح رتبه‌بندی است و امیدواریم مرحله دوم طرح رتبه‌بندی را در سال 97 اجرا کنیم این طرح به گونه‌ای است که ارتقای شایستگی‌ها با افزایش دریافتی متناسب است و وضعیت معلمان را به طور نسبی بهبود خواهد داد.

منبع: تسنیم

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات