چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

استان اصفهان رتبه سوم موقوفات در کشور

به گزارش خبرگزاری بیان؛حجت الاسلام و المسلمین صادقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در مراسم افتتاح ۱۵ واحد مسکونی موقوفه حاج حسن شهریاری که صبح امروز با حضور حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در گلپایگان برگزار گردید اظهار داشت : در استان اصفهان ۱۵ هزار و ۲۰۰ موقوفه با ۴۴ هزار رقبه وجود دارد.

وی بیان کرد: ۲۳ هزار رقبه متصرفی منفعتی می باشد و حدود ۱۰ هزار رقبه غیر متصرفی می باشد و متولی دارد.

حجت الاسلام صادقی عنوان کرد: ۶۰ درصد موقوفات ما زمین های زراعی و کشاورزی می باشد و متاسفانه به علت خشکسالی های اخیر پرداخت آن برای کشاورزان و مستاجران مشکل می باشد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه ده درصد از موقوفات خدماتی و آموزشی می باشد عنوان کرد: در استان اصفهان ۶۱۰ مرکز آموزشی نزد آموزش و پرورش وجود دارد که از قبل در تصرف آموزش و پرورش بوده است.

وی اضافه کرد:در استان اصفهان حدود ۴۹ و نیم میلیارد تومان مطالبات از نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج و ارتش داریم و حدود ۷ میلیارد تومان مال الاجاره آموزش و پرورش و وزارتخانه ها به تاخیر افتاده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در موقوفات بخصوص موقوفات حوزه علمیه رتبه سوم کشور را دارا می باشد یادآور شد: مدرسه چهارباغ اصفهان موقوفات بسیار عظیمی حتی در استان آذربایجان و چهار محال و بختیاری دارد.

وی گفت:در طول ۴ سال، پنج مدرسه حوزه علمیه که در تصرف آموزش و پرورش بوده و از اجرای نیت واقف منحرف شده بود را آزاد کردیم

صادقی یادآور شد: مدرسه مریم بیگم که ۴۰ سال دست آموزش و پرورش بوده به وقف برگشت .

وی گفت: هتل عباسی اصفهان که عمل نیت واقف روی زمین مانده بود و تنها ۳۰۰ هزار تومان اجاره می دادند را با پیگیری های صورت گرفته به ماهیانه ۶۰ میلیارد تومان رساندیم که هنوز هم حق وقف ادا نمی شود.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی خاطر نشان کرد: در استان اصفهان بیش از ۵۰ کاروانسرا وجود دارد که برای مساجد و اماکن مقدس وقف شده و همه از بین رفته است امروز احیا شده و جذب توریست و گردشگری مذهبی دارد.

وی یادآور شد: هتل های مذهبی و آب انبارها که از بین رفته بود در استان اصفهان احیا شده و به بهره برداری رسید

صادقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار داشت : در طول سال گذشته ۲۳۰۰ هکتار اراضی موقوفه را تثبیت مالکیت کردیم

 

حجت الاسلام و المسلمین صادقی ابراز داشت : در شهرستان گلپایگان اسناد مهمی اخذ شد و همین مجموعه حسن شهریاری چند سال رها شده بود که با پیگیری هایی که صورت گرفت به اتمام رسید.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اذعان داشت : در استان اصفهان ۷۱۸ امامزاده وجود دارد و ۱۴۰ رقبه نزدیک آقا علی عباس ساختیم که یک منبع درامد پایدار برای امامزادگان می باشد .

وی بیان داشت: استان اصفهان بیشترین امامزاده شاخص را در کشور دارد و این نشانگر ارادت مردم و زحماتی است که برای این ذخایر معنوی احیا شده و کارهای فرهنگی بسیاری صورت گرفته است
خبرنگار بیان: مریم محمدی

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 111904 و در روز جمعه 11 اسفند 1396 ساعت ۱۴:۵۳:۴۵
2024 copyright.