امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۱۲/۰۸
کد خبر : 111667
چاپ خبر :
محمدرضاشبانی

نوزایی داعش در افغانستان

موضوع انتقال داعش به افغانستان از زمانی که زمزمه شکست داعش در سوریه و عراق به گوش رسید، کم و بیش قوت گرفت.

به گزارش خبرگزاری بیان؛ هر چه زمان می گذرد، تلاش های آمریکا برای انتقال داعش به افغانستان جدی تر می شود. این طرح تهدیدی است که روسیه را نیز درگیر خود می کند، رسانه های روسی حساسیت زیادی نسبت به این موضوع نشان داده اند.مسلم است که این تهدید کشور ما را نیز تحت الشعاع قرار می دهد و از این رو بررسی ابعاد گوناگون این موضوع امری ضرورری است، به ویژه اینکه دولت افغانستان در مقابل تهدیدات داعش از یک سو و طالبان از سوی دیگر یارای مقابله را ندارد.

موضوع انتقال داعش به افغانستان از زمانی که زمزمه شکست داعش در سوریه و عراق به گوش رسید، کم و بیش قوت گرفت. افغانستان در جایگاه یکی از مناطق بحران خیز از نظر حضور نیروهای خارجی و نا امنی های کنترل شده، می تواند بار دیگر برای رشد و نمو تروریسم مورد استفاده غربی ها و دشمنان جهان اسلام واقع شود؛ چرا که اساساً داعش و گروه های تروریستی نظیر جبهه النصره، جیش العدل،القاعده و طالبان به نوعی محصول سیاست های تفرقه آمیز و اهداف شوم غربی ها، رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه ای آنان به ویژه عربستان سعودی هستند.بدون شک، انتقال داعش به افغانستان نیز یک پروژه آمریکایی است که حتی انگلیسی ها هم به آن معترف اند! «ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه پوتین بارها به این مسئله اشاره کرده و می گوید بالگردهای خارجی گروهک داعش را در افغانستان جابجا می کنند و اعضای گروه تروریستی داعش همراه با تسلیحات نظامی اشان در بالگردهای ناشناس به خاک افغانستان منتقل می شوند. در همین زمینه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) نیز فرمودند: «همان دست هایی که داعش را به وجود آوردند و آن جنایات را به وسیله داعش مرتکب شدند، اکنون داعش را ابزاری برای سیاست های خود قرار دادند و همان ها باز دارند داعش را به افغانستان منتقل می کنند.»

واقعیت این است که آمریکا با شکست در عراق و سوریه به دنبال جبران در افغانستان است تا جنگ نیابتی دیگری را در منطقه آغاز کند و ایران و روسیه را تحت فشار قرار دهد؛ از همین رو اکنون شاهد انفجار، ترور و جنایات داعش و حامیان آنان در افغانستان هستیم.فراموش نکنیم که داعش و حامیان آن بیشترین نا امنی ها و جنایات را در منطقه به وجود آورده اند و همکاری جمهوری اسلامی ایران با دولت افغانستان و حتی دیگر کشورهای همسایه  و ذی نفع یک اولویت و ضرورت است. بدون شک، نمی توان بدون همکاری منطقه ای و گسترش روابط دو سویه تهران – کابل، بر مشکلات امنیتی به ویژه داعش فائق آمد. با شکست داعش در سوریه و عراق، انتقال این گروه تروریستی به افغانستان و سپس انتشار آن به آسیای مرکزی، محتمل ترین سناریوی پیش روی آمریکایی هاست. مع الوصف، برای مهار و سرکوب داعش در افغانستان، باید اراده سیاسی و امنیتی جدی و صادقانه ای در دولت و نهادهای امنیتی افغانستان علیه داعش شکل گیرد و تا زمانی که دولت افغانستان چنین اراده ای نداشته باشد، سرکوب داعش نیز مشکل خواهد بود.

واقعیت سیاسی این است که امنیت و یا تهدید امنیت در افغانستان، بر کشورهای همسایه به خصوص جمهوری اسلامی ایران تأثیر گذار است و نباید تصور کرد وجود داعش در افغانستان، ربطی به نا امنی در دیگر مناطق پیرامونی ندارد، به ویژه آنکه آمریکا و حامیان داعش به دنبال شیوع اندیشه مسموم تکفیری ها به مناطق مجاور از جمله آسیای مرکزی و ایران هستند؛ از این رو هر گونه چشم پوشی یا سهل انگاری در قبال تثبیت داعش در افغانستان، برای همه واحدهای سیاسی و بازیگران منطقه ای مخاطره آمیز خواهد بود.

محمدرضاشبانی

(کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی؛ کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی تهران)

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات