امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۱۱/۳۰
کد خبر : 111450
چاپ خبر :
محمدرضا شبانی(کارشناس سیاسی)

پیام جنگنده ساقط شده برای تل آویو

هدف قرار گرفتن جنگنده رژیم صهیونیستی از سوی پدافند ارتش سوریه از جهتی مسئله توانمندی و دقت پدافند هوایی سوریه و از سویی بی آبرو شدن نیروی هوایی است که خود را با داشتن جنگنده ا ف 35 که از قابلیت رادارگریزی برخوردار است، مدر نترین نیروی هوایی خاورمیانه معرفی می کند.

به گزارش خبرگزاری بیان؛ پدافند هوایی ارتش سوریه یک فروند جنگنده ا ف 16 صهیونیستی را که وارد خاک این کشور شده بود، هدف قرار داد. تجاوز هوایی جنگنده های رژیم صهیونیستی موضوعی بود که پیش از این نیز هرازگاهی رخ می داد و بارها از سوی مقامات سوری محکوم و نقض حاکمیت این کشور قلمداد شده بود.

هدف قرار گرفتن جنگنده رژیم صهیونیستی از سوی پدافند ارتش سوریه دارای دو نکته مهم بود؛ نخست مسئله توانمندی و دقت پدافند هوایی سوریه که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص » نیز از آن با عنوان «ارتش سوریه قدرت خود را بازیافته است » یاد کرد. مسئله بازیابی قدرت سوریه و پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به مواضع محور مقاومت در خاک این کشور در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز پدافند هوایی ارتش سوریه در حرکتی مشابه به سمت جنگنده های رژیم صهیونیستی بر فراز شهر «پالمیرا » آتش گشوده بود. در مارس سال 2017 یعنی زمانی که ارتش سوریه موفق به بازپس گیری حلب و شهر پالمیرا از گروه تروریستی داعش شده بود، چند جنگند ه صهیونیستی در آسمان شهر پالمیرا مشاهده شدند که آتش پدافند ارتش سوریه آنها را وادار به فرار کرد؛ اما هیچ یک از این جنگنده ها مورد اصابت قرار نگرفتند. در این بین پاسخ قاطع پدافند ارتش سوریه و هدف قرار دادن یکی از جنگنده های رژیم صهیونیستی حاکی است که با پیروزی های اخیر ارتش سوریه و محور مقاومت در این کشور و بیرون راندن گروه های تروریستی از جمله داعش و دیگر معارضان، ارتش سوریه توانسته است توان خود را بازیابد.

ساقط شدن جنگنده صهیونیستی از سویی بی آبرو شدن نیروی هوایی است که خود را با داشتن جنگنده ا ف 35 که از قابلیت رادارگریزی برخوردار است، مدر نترین نیروی هوایی خاورمیانه معرفی می کند.اما هدف قرار گرفتن این جنگنده یک پیام مهم دیگری هم داشت. اینکه از این به بعد وضعیت جنوب سوریه دیگر مانند سابق نخواهد بود و رژیم صهیونیستی باید خود را با واقعیت جدید وفق دهد. اتاق عملیات مشترک متحدان در سوریه در بیانیه ای با کذب خواندن ادعای ورود پهپاد از سوریه به سرزمین های اشغالی اعلام کرد که هر تجاوز جدید رژیم صهیونیستی پاسخی دندان شکن و جدی دریافت خواهد کرد.در این بیانیه با قدردانی از تلاش های ارتش سوریه در مقابله با تجاوز صهیونیست از تصمیم ارتش سوریه اعلام حمایت شده است.

حزب الله لبنان نیز در بیانیه ای در این باره از اتخاذ راهبرد جدیدی در قبال نقض حریم هوایی و خاک سوریه خبر داد. «اسامه حمدان » یک عضو ارشد حماس و «گردا ن های عزالدین قسام » شاخه نظامی این جنبش نیز در این باره گفته اند که محور مقاومت امروز در بهترین وضعیت خود به سر می برد؛ سامانه های دفاعی صهیونیستی دیگر تاب مقاومت در برابر ما را ندارند و رژیم صهیونیستی در برخوردهای آینده با تمام محور مقاومت مواجه خواهد بود، یعنی اگر در هر زمان و مکانی این رژیم حرکتی علیه بخشی از محور مقاومت انجام دهد، پاسخ جمعی همه را به دنبال خواهد داشت. جریان مردمی تونس و کمیته انقلاب یمن هم در پیام های جداگانه ای با تبریک این واقعه، آن را پیشرفت راهبردی در مقابله با رژیم صهیونیستی دانستند. الحوثی، رئیس کمیته انقلابی یمن نیز از گرو ههای ملی مردمی و امت عربی خواست تا در کنار محور مقاومت و مردم سوری بایستند.

محمدرضا شبانی(کارشناس سیاسی)/کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی تهران

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات