امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۱۱/۱۷
کد خبر : 110648
چاپ خبر :
لاریجانی در نشست علنی مجلس:

بخش‌های اجرایی کشور فربه شده است و پولی برای عمران باقی نمی‌ماند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین مشکل کشور عیالوار بودن آن است. بخش‌های اجرایی کشورمان فربه شده و پولی برای عمران باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرگزاری بیان؛  علی لاریجانی در پایان جلسه علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 17 بهمن 96) گفت: تا به امروز که در نیمه کار بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 هستیم تصمیمات خوبی اتخاذ شد که یکی از این تصمیمات در مورد راه‌آهن بود که من فکر می‌کنم مجلس گام مهمی را برداشت و اجازه ورود 7 میلیارد فاینانس را به راه‌آهن داد که 15 درصد آن نیز پس از طی مراحل از صندوق گرفته شود و این کار گشایش بزرگی را در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد می‌کند و اینجا دیگر دولت هست و همتش که انشاالله در سال آینده بخش‌های مختلف کشور در حوزه راه‌آهن نمودی داشته باشد و یکی از مشکلات کشور را حل کند.

وی افزود: برای بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌ها و بخش‌های دیگر و تصمیمی هم که مجلس گرفت صد هزار میلیارد تومان در این زیر بخش‌هایی که به هم گرفتگی ایجاد کرده بود برای اقتصاد کشور تبدیل کرده به بدهی دولت به بانک مرکزی و لذا بانک‌ها راحت‌تر می‌توانند کار کنند و بخش‌های دیگری که یکجا بدهکار بودند و یک جا طلبکار توانستیم تهاتر کنیم و کار بسیار بزرگی برای روانسازی در امورات کشور بود واین کار برای بخش تولید بسیار مفید است و هم بانک‌ها می‌توانند وام بهتری بدهند و بخش‌های اقتصادی که کار تولیدی می‌کردند و در اینجا بدهکار بودند و در جای دیگر طلبکار، از این گرفتگی خارج می‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کار دیگر مهمی که انجام شد برای اوراق بود. همه ما می‌دانیم اوراق مانند اکل میته می‌ماندو درست نیست دولت‌ها از اوراق استفاده کنند اما چاره‌ای نبود و کاری هم که مجلس کرد این بود که برای اوراق سقف گذاشت. این سقف هم در کمیسیون تلفیق پایین آمد و هم اینکه ما در صحن بندی را تصویب کردیم که از سقف برنامه نباید تجاوز کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در ارتباط با صندوق‌های بازنشستگی اکثر این صندوق‌ها دچار مشکل هستند. کاری که قرار بود سامان پیداکند این بود که این صندوق‌های بازنشستگی سرپا شود و مشکلات‌شان حل شود وتصمیمی که در کمیسیون تلفیق گرفته شد و در مجلس تصمیم‌گیری شد که تا سقف 50 هزار میلیارد با همان سه ردیفی که گفته شد تا هم برای سازمان تامین اجتماعی که برای کارگران است و هم سایر صندوق‌ها، وضع سازمان یافته‌ای پیدا کنند.

وی افزود:‌اگر انشالله دولت امسال این صندوق‌ها را به جایی برساند و سال آینده کار را تکمیل کنیم صندوق‌ها پس از یکی دو سال می‌توانند سرپا شوند و باری که روی دوش بودجه کشور انداخته برداشته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای ترمیم حقوق بازنشستگان دولت اعتباری را در نظر گرفته بود که در کمیسیون تلفیق این مقدار اضافه شد و به نظرم هنوز جا دارد که به این بخش بیشتر توجه شود و در این بند که به کمیسیون ارجاع شده ملاحظه‌ وضع بازنشستگان باز هم مورد توجه قرار گیرد و این امر ضرورت است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: سؤال این است که آیا با اصطلاحاتی که تا به اینجا صورت داده‌ایم و انشالله در ادامه این اصطلاحات انجام خواهد شد سایر مواردی که ما در خصوص آنها تصمیم می‌گیریم آمار روتین است. 14 و نیم درصد درآمدهای نفتی را باید به شرکت نفت بدهیم. 3درصد برای مناطق نفت‌خیز، 2 درصد برای مناطق کمتر توسعه یافته و محروم و اینها موارد متعارفی است و اگر سؤال کنند که لایحه بودجه در خصوص سایر چالش‌ها توجه مهمی داشته ما پاسخ روشنی نداریم.

وی افزود: مهمترین مشکل کشور عیالوار بودن آن است. بخش‌های اجرایی کشور ما فربه شده و پولی برای عمران باقی نمی‌ماند و این گیر عمده ماست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سؤال اینجاست که ما چه کاری در این باره صورت داده‌ایم. در قانون برنامه نوشته‌ایم که ظرف 5 سال 15درصد بخش جاری کشور کوچک شود. در انتهای سال دوم 5 درصد و تنها کاری که کمیسیون تلفیق بعد از توصیه ما کرد این بود که این بند لایحه برنامه در خصوص کوچک‌سازی دولت اجرا شود. چگونه اجرا شود‌؟‌ این کار ساده‌ای نیست و نیاز به تفاهم بین مجلس و دولت دارد. کار ساده‌ای نیست که بخش جاری کشور کوچک شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌این موضوع در دنیا مثال و مشابه دارد. ما اصلا به این بحث ورود نکرده‌ایم و مشکل کوچک‌سازی دولت که جزو سیاست‌های کلی است 10 سال است این سیاست‌ها ابلاغ شده که دولت چابک و کوچک شود اما هیچ انجام نشده و بعد هم هی اضافه شده. اگر تمهیدی برای این امر اندیشیده نشود سال‌های بعد هم این وضعیت خواهد بود.

وی افزود: من فکر می‌کنم این یکی از موضوعاتی است که کمیسیون تلفیق باید با دولت بنشیند و این موضوع را حل کند. البته اینگونه نیست که این مشکل فقط برای ما بوده کشورهای دیگر این مشکل را داشتند و آن را حل کردند و کمیسیون تلفیق و دولت در این باره به جمع‌بندی برسند تا ما برای آینده کشور یک دورنمایی داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع آلودگی هوا اظهار داشت: ما امروز شاهد آلودگی هوا در تهران و تعدادی دیگر از شهرها هستیم و مدارس یک بار به خاطر برف تعطیل می‌شود و یک بار به خاطر آلودگی هوا تعطیل می‌شود. چه دورنمایی برای حل مشکل آلودگی هوا وجود دارد؟

لاریجانی خاطرنشان کرد: اینکه ما 15 هزار تاکسی را دوگانه سوز کنیم یا 50 هزار موتورسیکلت را برقی کنیم مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود. در تهران 2 و نیم میلیون موتورسیکلت وجود دارد. هر موتورسیکلتی بین 4 تا 6 برابر خودرو هوا را آلوده می‌کند. اگر بناست مشکل آلودگی هوا حل شود باید بگویید چه کار کنیم مردم موتورسیکلت برقی بگیرند و چه کار کنیم که کارخانه آن وارد شود.

وی ادامه داد: وقتی قیمت تمام شده موتورسیکلت برقی 7 میلیون تومان است نه کارخانه‌دار در این کار سرمایه گذاری می‌کند چون بازاری برای فروش ندارد و نه کسی می‌رود موتورسیکلتش را عوض کند پس ما باید تشویقی برای این بخش در نظر بگیریم تا مشکل حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر نتوانیتم مشکل موتورسیکلت و خودروهای فرسوده را حل کنیم و آلودگی ادامه پیدا می‌کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: آقایان شهرداری در تهران می‌گویند ما 2 هزار و 500 واگن کم داریم و همین مسئله در مورد شهرهای دیگر هم هست. باید با آنها بنشینیم و بگوییم آیا مشکلات آنها را با فاینانس می‌توانید حل کنید؟‌ما چه کمکی می‌توانیم به شما داشته باشیم و چه اجازه‌هایی به شما بدهیم که شما در این چند وقت مشکل آلودگی هوا را حل کنید.

وی افزود:‌در بحث جنوب کشور 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اخذ و به بحث ریزگردها اختصاص داده شده که امیدواریم کار به درستی در این بخش انجام شود اما سایر موارد چی؟ هیچ دورنمایی در بودجه 97 به طور دقیق مشاهده نمی‌شود. نمی‌گوییم هیچ جای پایی نیست بلکه حلال نیست و سال آینده نیز همین وضع را خواهیم داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر ما برنامه پنجساله را دنبال کنیم و به این نحو کمک کنیم آلودگی هوا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.

لاریجانی با اشاره به موضوع پسماندها خاطرنشان کرد: تقریبا همه شهرهای ما با مشکل پسماند مواجه هستند. پسماند چیز بی‌قیمتی نیست به آن طلای کثیف می‌گویند،‌ارزش دارد اما برای ما نقمت شده مخصوصا در شهرهای شمالی و جنوبی که سطح آب‌های زیرزمینی بالاست و مصیبتی را برای مردم ایجاد کرده است.

وی افزود: ما باید به یک فرمولی برسیم که چه تسهیلاتی بدهیم و چه امکاناتی بخش‌های دیگر بدهند که معلوم شود پسمان سال آینده 30 درصد سال بعد از آن 30 درصد حل می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌در دنیا گاهی پسماند را اگر مجزا باشد از خانه‌ها می‌خرند و هم برای خانوار ارزش دارد و هم برای کسی که این پسماندها را به کمپوست یا برق تبدیل می‌کنند.

لاریجانی با اشاره به موضوع اشتغال در بودجه سال 97 خاطرنشان کرد: بخش عمده موضوع اشتغال در بودجه 97 در تبصره 18 آن است. من نمی‌دانم آقایان در این جلسه‌ای که هستند ما الان که به تبصره 18 می‌رسیم وقوف دارید که می‌خواهیم چه چیزی تصمیم بگیریم و چه می‌شود. آیا واقعا از این موضوع یک میلیون و اندی شغل ایجاد می‌شود.

وی افزود: در صدر این تبصره آمده که 15 هزار میلیارد از صندوق توسعه ملی در بانک‌ها بان رخ صفر گذاشته شود که مشکل سیاست‌های کلی را دارد ونمی‌توانیم و این امر امکان پذیر نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما هم باید بفهمیم که تبصره 18 چیست و چگونه کار می‌شود و هم منابع آن را تامین کنیم که دولت چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد و مشکل آن در بحث سیاست‌های کلی باید پیش از اینکه به صحن بیاید علاج شود.

لاریجانی با اشاره به موضوع فضای مجازی خاطرنشان کرد: فضای مجازی تحولی در زندگی فردی و اجتماعی دارد ایجاد می‌کند باید بپرسیم شما چه امکانی از مجلس می‌خواهید که شرایط را عوض کنید و به بخش زیادی از صاحب‌نظران داخلی مجال دهید که در این زمینه فعال شوند وکار کنند و معلوم نیست که فضای مجازی ما در سال آینده چه اختیاراتی از مجلس می‌خواهد و منابع‌شان چیست.

وی افزود:‌در مورد بحث صادرات یکی از مهمترین مشکلات کشور ما این است که صادراتی نیست جنس وارداتی شدیم. و مناطق آزاد هم که مرتب تصویب می‌کنید به واردات به کشور ما تبدیل می‌شود و جنس صادراتی‌شان کم است. آخرین گزارشی که من از این مناطق دریافت کردم فاصله عجیبی بین واردات از مناطق آزاد و صادرات وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ تا زمانی که صادرات در کشور ما به راه نیفتد مشکل ما حل نمی‌شود در لایحه بودجه چه چیزی برای صادرات در نظر گرفته‌ایم. یک مبلغ اندکی به عنوان مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شده که به نظرم با این ردیفی که گذاشته‌اند به محضی که آقای نوبخت در بخش یارانه‌ و جاهای دیگر مشکل پیدا کند مجبور است از این بخش کم کند و چاره‌ای ندارد. مشوق صادراتی باید پشتوانه داشته باشد تا کسی که کالایی را صادر می‌کند انگیزه برای کار کردن داشته باشد و تا زمانی که صادرات در کشور به راه نیفتد مشکلات حل نمی‌شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بعضی از محصولات در داخل کشور ما تولید می‌شود استاندارد هم هست و به اندازه کافی هم تولید می‌شود. ما جنس‌های بنجول‌تر از آن را از خارج وارد می‌کنیم. به  نظر من اگر در کمیسیون تلفیق متن منقحی تدوین کند خیال دولت هم در این چارچوب راحت‌تر می‌شود.

وی با اشاره به موضوع یارانه‌ها در بودجه گفت: در لایحه دولت 23 هزار میلیارد تومان را برای پرداخت یارانه نقدی به مردم در نظر گرفته و معنی آن این است که حدود 40 درصد افرادی که یارانه می‌گرفتند باید حذف شوند. چگونه اینکار انجام شود؟ ما سؤال کردیم که آیا برای این کار تئوری دارید. آقای نوبخت گفتد که با مجلس تصمیم بگیریم. خب الان چه تصمیمی گرفته شد؟

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دولت گفت من مواردی را که می‌توانم احصا کنم همین 4-5 میلیونی است که احصا کردم تا به آنها یارانه ندهم وهمه ما هم قبول داریم که یارانه به اغنیا نباید داده شود. یارانه متعلق به طبقات پایین است.

لاریجانی ادامه داد:‌کمیسیون در این باره 23 هزار میلیارد تومان را به 30 هزار میلیارد تومان رساند و شروطی برای پرداخت یارانه نقدی گذاشت که یارانه به روستائیان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و به حاشین‌نشین‌ها داده شود. و اگر کسی دیگر خواست باید بگوید که منابع مالی آن چه مقدار است و موضوع روشن شود.

وی افزود:‌دولت عنوان کرد که مخالف است که دست تو جیب مردم ببریم و به حساب‌های آنها سرکشی کنیم. پس معلوم است که اختلاف دارید و حل نکرده‌اید. یارانه را که نمی‌توانیم با اختلاف مجلس و دولت حل کنیم البته این گفته دولت هم خوب نبوده چرا که ما تصمیمی نگرفته‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یارانه موضوعی نیست که ما در مجلس تصمیمی در خصوص آن بگیریم و دولت بگوید که من فلان بخش آن را نمی‌توانم انجام دهم و باید در این باره به یک تفاهم برسیم و همه ما باید از بحث یارانه حمایت کنیم ونه اینکه یک کاری بکند و دولت بگوید من قبول ندارم و بعد بعضی‌ها فکر کنند از جهت دیگری اینکار انجام می‌شود و جنس آن اقتصادی نیست و سوءتفاهم در کشور ایجاد می‌کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در حوزه آب منابعی برای آبخیزداری ابیاری تحت فشار و آبرسانی به روستاها منابعی در نظر گرفته شد و در مواردی هم که منابع بود مقدار آن افزایش پیدا کرد. حال سؤال این استکه با این کارها مشکلات حل می‌شود. وزیر نیرو و دوستان دیگر بیایند در اینجا بحث کنیم و ببینیم که چه می‌خواهند.

وی افزود: اگر ما این روزها تصمیم نگیریم معلوم نیست روزهای دیگر تصمیم درست بگیریم. از زمان باید استفاده کرد. اگر چالش‌های مختلف کشور اینهاست ما باید ببینیم برای بودجه که تا یک سال دیگر سند اجرایی کشور است ما چه تصمیمی را گرفته‌ایم که به این سازوکارهای دیگری احتیاج دارد و شاید با 5 دقیقه صحبت کردن مخالف وموافق حل نشود و ما مجبور شویم یک جلسه غیررسمی برگزار کنیم و همه بحث‌ها مطرح شود و همه بفهمیم برای بحران آب چه کاری می‌کنیم.چه مهاجرت‌هایی می‌خواهد صورت بگیرد و چه کاری باید انجام دهیم.اگر اینگونه نشود مشکل کشور همچنان باقی می‌ماند. به امید چه هستیم باید امروز برای اینکار تصمیم بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع قاچاق یکی از مشکلات عمده کشور است و دولت آقای جهانگیری و وزارت کشور ستادی دارند و کار می‌کنند و من هم اسنادش را دیده‌ام اما سؤال این است که چه امکان و اجازه‌هایی در بودجه می‌خواهید که سال آینده چه مقدار از میزان قاچاق کم شود. و مسائل را یکی یکی حل کنیم و به پیش برویم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مورد یکسری مسائل روتین تصمیماتی در مجلس می‌گیریم. کلی هم تذکر و اخطار را داریم اما ما نمی‌دانیم در بیرون از این کدام یک از چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم حل می‌شود لذا این موضوع به کار بیشتر نیاز دارد.

وی افزود: در بحث بودجه شرکت‌های دولتی من از اقای تاجگردون می‌خواهم که حداقل درمورد شرکت‌های بزرگ دولتی یک بررسی داشته باشند و گزارشی را به مجلس بدهند اینگونه نباشد که ما آخر جلسه بگوییم تبصره‌ها،‌ردیف‌ها و شرکت‌ها را ردیف کردیم بدون اینکه مجلس بداند یک گزارشی درباره شرکت‌های دولتی و درآمدها و هزینه‌های آنها ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیشنهاد من این است که ما یک وقتی را به کمیسیون تلفیق بدهیم که روی چالش‌های مهم کار کنند و اگر هم لازم بود ما در مجلس جلسات غیررسمی بگذاریم و 3-4 ساعت وزرای مربوطه بیایند و ما بفهمیم که چه برنامه‌هایی دارند و چه اجازه‌هایی می‌خواهند و تئوری آنها برای موضوعات مختلف چیست که معلوم شود هر سال چه بخشی از مشکلات حل شده ممکن است در پایان بگوییم سرعت‌مان برای حل فلان مشکل کم است اما مناسب است هم ما بدانیم هم مردم بدانند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مردم الان فکر می‌کنند که ما در مجلس و دولت به این موضوع توجه نکرده‌ایم در حالی که ممکن است به بعضی از این مشکلات توجه شده باشد که لازم است شفاف شود و مهم اینکه برنامه داشته باشیم.

وی افزود:‌ آقای نوبخت  نوشتند ما در موضوعات مهمی که شما گفتید در دولت آمادگی کامل داریم و من تشکر می‌کنم و این هم به نفع دولت وهم به نفع کشور و مجلس است و ما می‌خواهیم در اینجا برای حل این موضوعات حرف بزنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در بحث اضافه حقوق‌ها تعدیل صورت گیرد تا این نگرانی در جامعه ایجاد نشود.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات