امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۱۱/۱۷
کد خبر : 110683
چاپ خبر :
قائم‌مقام وزیر بهداشت:

میانگین عمر ایرانیان 11 سال افزایش یافته است/ رشد 12 برابری دانش‌آموختگان رشته پزشکی در کشور

قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: امید به زندگی در 25 سال گذشته و از سال 1990 تا 2015 میلادی از 65 سال به بیش از 75 سال افزایش داشته یعنی بیش از 11 سال بر عمر ایرانیان افزوده شده است.

به گزارش خبرگزاری بیان؛ ایرج حریرچی بعد از ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رؤسای دانشگاه علوم پزشکی بابل با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر، اظهار کرد: سه شاخصه سلامت، میزان آگاهی، آموزش افراد جوامع و سطح اقتصادی اجتماعی زندگی افراد اندازه‌گیری شده که این امر توسط سازمان ملل به صورت مستقل تهیه و منتشر می‌شود.

قائم‌مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: در بخش سلامت و امید به زندگی در 25 سال گذشته از سال 1990 تا 2015 میلادی از بیش از 65 سال به بیش از 75 سال افزایش پیدا کرده است یعنی بیش از 11 سال عمر ایرانیان افزایش یافته است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب میانگین امید به زندگی 54 سال بوده که الان میانگین امید به زندگی سالم به بیش از 65 سال رسیده و بیش از 75 سال میانگین کلی امید به زندگی است.

حریرچی ادامه داد: دانش‌آموزان 6 ساله که انتظار می‌رفت تا سیکل تحصیل کنند الان شرایط تحصیل آنها به بیش از 14 سال افزایش یافته و به طور متوسط هر دانش‌آموز ایرانی انتظار می‌رود تحصیلات دانشگاهی داشته باشد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت اظهار کرد: 25 سال گذشته درآمد سرانه ایرانیان 10 هزار و 692 دلار بوده که الان به 16 هزار و 800 دلار رایج افزایش یافته است.

این مسؤول با بیان اینکه در دهه 60 در برخی از مراکز استان‌ها پزشکان پاکستان، بنگلادش و هندوستان فعالیت می‌کردند،  گفت: در سال 54 حدود 17 هزار و 431 پزشک در نظام پزشکی داشتیم که الان به 160 هزار پزشک افزایش یافته همچنین زیر 10 هزار پزشک فعالیت می‌کردند که الان 117 هزار پزشک، دندانپزشک و متخصص در کشور مشغول فعالیت هستند.

حریرچی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بسیاری از شهرها و مراکز استان‌ها جراحی قلب انجام می‌شود در حالی که در گذشته برای جراحی قلب باید به خارج از کشور اعزام می‌شدند، گفت: در حال حاضر در بیش از 30 بیمارستان تهران جراحی قلب انجام می‌گیرد و کشوری که برای درمان بیماران را به خارج از کشور اعزام می‌کرد الان به کشور توریست درمانی تبدیل شده و بیماران را پذیرش می‌کند.

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات