امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۱۰/۲۶
کد خبر : 109792
چاپ خبر :
کارشناس مسئول پیشگیری اداره بهزیستی گلپایگان:

وجود دو هزار پرونده توانبخشی در شهرستان گلپایگان ناخوشایند است

طبرزدی اذعان داشت: حدود دو هزار پرونده توانبخشی داریم که این خوشایند شهرستان گلپایگان نیست.

به گزارش خبرگزاری بیان؛ مرتضی طبرزدی کارشناس مسئول پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان گلپایگان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار بیان با بیان اینکه موسسه بهزیستی در حال حاضر بر اساس وظایفی که تعریف شده عمل می کند اظهار داشت: شهرستان گلپایگان به عنوان یکی از شهرستانهای برتر استان اصفهان در بحث ژنتیک و پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی طرح غربالگری مشاوره ژنتیک را به صورت رایگان در حال اجرا دارد.

طبرزدی اذعان داشت: یک نفر متخصص مامایی در استان آموزش های ویژه را دیده است و در روز های شنبه و چهارشنبه در مجتمع شهید تندگویان متقاضیان را آموزش می دهد .

کارشناس مسئول پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان گلپایگان ادامه داد: با اجرای این طرح آماده پذیرش زوجین متقاضی ازدواج جهت کاهش پیشگیری از معلولیت می باشیم.

طبرزدی بیان داشت: امیدواریم با توجه به غربالگری موجود شاهد شاخصه کاهش معلولیت در سطح شهرستان گلپایگان بوده و اثر خوبی در راستای بحث ارتقاء سلامت بهداشت و پایش مقوله های پرخطر آسیب های معلولیت زا در سطح شهرستان گلپایگان باشیم.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح و موفقیت آن همکاری همه جانبه دستگاه ها را می طلبد یادآور شد: در برنامه ششم توسعه کشور که در سال جدید اجرایی شده یکی از شاخصه ها این است که بحث مشاوره ژنتیک اجرایی شود.

کارشناس مسئول پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان گلپایگان عنوان کرد: فرزند انسان هدیه ای از خداوند است و باید پیشگیری از معلولیت ها را در راس امور قرار دهیم .

وی ابراز داشت : شاخصه توسعه یافتگی هر کشور کاهش معلولین است.

طبرزدی اذعان داشت: حدود دو هزار پرونده توانبخشی داریم که این خوشایند شهرستان گلپایگان نیست.

وی با بیان اینکه در این زمینه باید اقداماتی صورت گیرد گفت: یکی از این اقدامات مشاوره ژنتیکی به زوجین است .

وی با تاکید بر اینکه مشاوره ژنتیک باید در امور اولیه قرار گیرد؛ اظهارداشت: وقتی فرزند معلول به دنیا آمد نمی توانیم کاری کنیم اما می توانیم درصدی از معلولین را با آزمایش هایی که در این زمینه انجام می شود کاهش دهیم.

 

وی یادآور شد: پرسشگری غربالگری ارزیابی افرادی است که نیازمند هستند که به عنوان مشاوره ژنتیک به مرجع بعدی ارجاع داده شوند.

طبرزدی گفت: برای مشاوره ژنتیک مراکز دولتی وجود دارد و اگر آنجا تشخیص داده شود که این فرد باید آزمایشات ژنتیک انجام دهد درصدی از هزینه های آزمایش را سازمان بهزیستی متقبل می شود.

 

طبرزدی در پایان با اشاره به اینکه این طرح سالیان گذشته نیز وجود داشته و برای این که کلی تر باشد در دستور کار قرار داده ایم خاطر نشان کرد: این طرح از شش ماهه دوم سال جدید آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد.

خبرنگار بیان: مریم محمدی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات