امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۱۰/۱۸
کد خبر : 109475
چاپ خبر :

پولیتیکو: ترامپ احتمالاً معافیت‌های تحریمی برای ایران را تمدید می‌کند

یک نشریه آمریکایی روز دوشنبه به نقل از کارشناسان مسائل ایران در واشنگتن مدعی شده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده با تمدید معافیت‌های تحریمی برای ایران، توافق هسته‌ای برجام را زنده نگاه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بیان؛  یک نشریه آمریکایی روز دوشنبه به نقل از کارشناسان مسائل ایران در واشنگتن مدعی شده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده با تمدید معافیت‌های تحریمی برای ایران، توافق هسته‌ای برجام را زنده نگاه خواهد داشت.

«پولیتیکو» نوشته دست‌کم 6 نفر از کارشناسان ارشد مسائل ایران در واشنگتن درباره اینکه ترامپ تعلیق تحریم‌های ایران به موجب توافق هسته‌ای را تمدید می‌کند، اتفاق نظر دارند.

علی‌رغم این، رسانه آمریکایی تصریح کرده هیچ کدام از این کارشناسان در این باره کاملاٌ اطمینان ندارند زیرا با گذشت یک سال از حضور ترامپ در کاخ سفید مشخص شده که سیاست خارجی او، همانند خودش پیش‌بینی‌ناپذیر و در بعضی مواقع، دمدمی‌مزاج است.

«دنیس راس»، دیپلمات کهنه‌کاری که سابقه مشاوره به روسای جمهور هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را داشته پیش‌بینی اقدامات رئیس‌جمهور را به اندازه پیش‌بینی تحولات خاورمیانه دشوار دانسته است.

حتی در پاره‌ای از مواردی که مشخص است مشاوران ترامپ از چه گزینه‌هایی حمایت کرده‌اند و چه توصیه‌هایی به او ارائه داده‌اند، او رویه‌های متفاوتی اتخاذ کرده و سیاست‌های دیگری پیش گرفته است.

رکس تیلرسون و جیمز متیس، وزرای خارجه و دفاع آمریکا هر دو از ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای برجام حمایت کرده‌اند. هر دو آنها می‌گویند هیچ کدام از مفاد موجود در برجام، ترامپ را از اتحاذ مواضع سخت‌گیرانه علیه ایران در مباحث موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای منع نمی‌کند.

ترامپ در روزهای آینده با چند ضرب‌الاجل درباره برجام رو به رو است و بایستی تصمیم‌های خود را در قبال آنها اعلام کند. او تا روز 12 ژانویه (22 دی‌ماه) بایستی کنگره آمریکا را از پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای مطلع کند.

انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آمریکا، این بار هم همانند سه ماه پیش بار دیگر اعلام کند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده است.

غیر از این، ترامپ بایستی بین 12 تا 17 ژانویه، درباره تمدید معافیت‌های تحریمی علیه ایران تصمیم بگیرد. در صورتی که او از تعلیق تحریم‌ها امتناع کند، آمریکا از برجام خارج خواهد شد.

«مارک دابوویتز»، مدیر عامل بنیاد اندیشکده دفاع از دموکراسی و از مشاوران ترامپ این پیش‌بینی را کرده است: «ترامپ از اعلام پایبندی ایران خودداری خواهد کرد، اما معافیت‌های تحریمی را تمدید می‌کند.»

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات