چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

چگونه بدهی دولت به بانک مرکزی یک‎شبه ۱۱۰هزار میلیارد تومان بیشتر شد؟

به گزارش خبرگزاری بیان؛  اواخر آبان ماه سال جاری پیشنهاد تهاتر سه‌جانبه بدهی دولت به پیمانکاران، بدهی پیمانکاران به بانکها  و طلب دولت از بانکها  از سوی وزیر اقتصاد به رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شد.

هرچند همان زمان این پیشنهاد با انتقادهای جدی روبه‌رو شد اما رئیس اتاق بازرگانی ایران در یک اظهار نظر تأمل‌برانگیز از این پیشنهاد کرباسیان حمایت کرد.

موضوع از آن قرار بود که وزیر اقتصاد زمانی پیشنهاد تهاتر بدهی پیمانکاران از دولت و طلب دولت از بانکها را مطرح کرده بود که بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌داد خالص بدهی بانکها به دولت منفی است. طبق آمارهای بانک مرکزی بدهی دولت به بانک‌ها در پایان شهریور ماه به 171 هزار و 910 میلیارد تومان رسیده بود، به‌عبارت دیگر درحالی که بانکها از دولت طلبکار بودند وزیر اقتصاد پیشنهاد تهاتر بدهی آنها به دولت و طلب پیمانکاران از دولت را مطرح کرده بود.

بیشتر بخوانید:  نقدی بر پیشنهاد تهاتر بدهی کرباسیان به رئیس سازمان برنامه و بودجه

بعد از بالا گرفتن انتقادها، برخی محافل رسانه‌ای و تعدادی کارشناسان اتاق بازرگانی موضوع طلب دولت از بانکها در قالب مالیات عملکرد سالیانه را مطرح کردند.

این در حالی بود که بررسی خبرنگار تسنیم نشان داد بانکهای ایرانی سالانه حدود 3000 میلیارد تومان مالیات می‌پردازند. این رقم 3هزار میلیارد تومانی در قبال طلب چند ده‌هزار میلیارد تومانی پیمانکاران از دولت رقم قابل توجهی به‌حساب نمی‌آمد.

بیشتر بخوانید: رقم ناچیز سهم 28 بانک‌ از پرداخت مالیات؛ فقط 3هزار میلیارد تومان

در این بین برخی کارشناسان اقتصادی با مطرح کردن پیشنهاد جدیدی که به‌نوعی پیشنهاد اصلاح‌شده وزیر اقتصاد بود، موضوع تهاتر بدهی دولت به پیمانکاران، طلب بانکها از بخش خصوصی و بدهی بانکها از بانک مرکزی را مطرح کردند.

بر این اساس، کمیسیون تلفیق نیز همین پیشنهاد را در  کمیسیون تلفیق بودجه بررسی کرده است. یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه در خصوص بدهی‌های دولت به اشخاص، بدهی اشخاص به بانک‌ها و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بررسی‌هایی صورت گرفته، تصریح کرد: نهادهای خصوصی، نهادهای عمومی غیردولتی به بانک‌ها بدهکار هستند و از طرف دیگر چندگونگی بدهی‌ها و مطالبات باعث شد تا کمیسیون تصمیم مهمی را گرفت که در حد 110 هزار میلیارد تومان بدهی‌های افراد به دولت و مطالبات افراد از دولت تهاتر شود و به‌عنوان بدهی‌های دولت به بانک مرکزی در فصل خاصی ثبت و درج شود بدون اینکه پایه پولی تغییر کند که این مسئله اثرات روانی مناسبی را در جامعه به‌وجود می‌آورد.

به‌گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق  با توجه به بررسی‌های اقتصادی، عدد 110هزار میلیارد تومان انتخاب شد و این مسئله کمک می‌کند تا بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی کمتر شود و وضعیت اقتصادی بهبود یابد.

به گزارش تسنیم، در زمان انتشار نامه کرباسیان برخی کارشناسان این گمانه‌زنی را نیز طرح کرده بودند که ممکن است  وزیر اقتصاد دولت را به‌مثابه دولت و بانک مرکزی تلقی کرده و با توجه به بدهی بیش از 110هزار میلیارد تومانی بانک‌ها به بانک مرکزی، این بدهی را مطالبات دولت از بانک‌ها در نظر گرفته است. نکته جالب توجه آنکه عدد مورد توافق در کمیسیون تلفیق نیز همین 110 هزار میلیارد تومان است.

گفتنی است، اجرای این تهاتر بزرگ مشروط بر افزودن حجم  بدهی‌ها به بدهی‌های دولت به بانک مرکزی است، یعنی بانک مرکزی در صورتی می‌تواند این بدهی را تهاتر کند که در صورت مالی خود نام بدهکار را به دولت تغییر دهد، در این صورت دولت با یک حجم بزرگی از بدهی به بانک مرکزی روبه‌رو خواهد شد که  نمی‌توان زمانی برای بازپرداخت آن متصوّر بود.

منبع: تسنیم

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 109394 و در روز دوشنبه 18 دی 1396 ساعت ۰۶:۱۵:۲۰
2024 copyright.