امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۱۰/۱۰
کد خبر : 109057
چاپ خبر :
گروه سیاسی خبرگزاری بیان

نکاتی راجع تجمعات و سواد رسانه

درست است که از مردم تا مسوولان تا امروز سواد رسانه ای را به عنوان یک مهارت ضروری، جدی نگرفته اند اما اتفاقا چند روز اخیر و تجمعات نشان داد ما در زمینه نیازمند کار جدی هستیم.

به گزارش خبرگزاری بیان؛درست است که از مردم تا مسوولان تا امروز سواد رسانه ای را به عنوان یک مهارت ضروری، جدی نگرفته اند اما اتفاقا چند روز اخیر و تجمعات نشان داد ما در زمینه نیازمند کار جدی هستیم.

نداشتن این مهارت شاید #پاشنه_آشیل ما در بحران آفرینی هایی از این دست باشد. مخاطب بدون آگاهی تحت تاثیر شگردهای رسانه ای قرار می گیرد.

مخاطبی که سواد رسانه ای ندارد تفکر انتقادی و نگاه سنجشگرانه ضعیفی دارد و از خودش سوال نمی کند چرا به یکباره شعارها از اقتصادی تبدیل به شعارهای سیاسی شد؟

چرا یک کانال یا مرجع خبری به من آموزش رفتارهای نظامی می دهد، مگر مطالبه اقتصادی داشتن نیاز به آشنایی با مسایل نظامی دارد؟

چرا یک مطالبه به یکباره در سراسر کشور آنهم البته بسیار ضعیف مطرح می شود و چگونه است که برخی رسانه ها به طور تمام وقت شروع به پوشش خبری تمام شهرها می کنند؟

چرا رسانه خودش شایعه می سازد و خودش هم برایش پاسخ سازی می کند؟

این زمین را چه کسی چیده است و قرار است بدون تفکر وارد بازی چه کسی شوم؟

مخاطب هوشمند حتما اخبارش را از چند منبع پیگیری می کند و به یک منبع بسنده نمی کند.

حتما حتما از خودش میپرسد هدف چیست؟ قرار است چه نتیجه ای حاصل شود؟ این نتیجه به نفع چه کسی است؟

مخاطبی که سواد رسانه ای دارد مطالب را بدون اینکه از صحتش مطمئن باشد، برای سایرین ارسال نم یکند.

عکس ها را بدون اینکه یقین حاصل کند که برش زده شده هستند یا خیر، منتشر نمی کند.

سواد رسانه ای تلاش دارد مخاطبی هوشمند که در مواجه با پیام های رسانه ای فعالانه اقدام کرده و تعمق و تعقل را راس اقداماتش قرار می دهد، تربیت کند.

مخاطب اهل تفکر حتما میپرسد مردم چگونه به صورت یکپارچه شعارسازی کرده اند و این شعارها آیا شبیه شعارهایی است که پشتوانه مردمی دارد یا بیشتر بیرون آمده از اتاق فکر است.

در نهایت اینکه وقتی در خبری کلی گویی بود مثل اینکه خروش مردم، اعتراض سراسری و …. اول از همه به عدم صداقت پی ببرید بعد بپرسید مردم، یعنی چند نفر و ……

آنوقت که شخص اول اجرائی شهرستان بجای تعامل با رسانه ها از سر لج بازی وسیاسی کاری آنها را از دم تیغ می گذراند و متأسفانه در پی هشدارهای تخصصی در مورد کارکرد این کانالها و جمع آوری مخاطب برای چنین روزهای و از همه بدتر همکاری برخی مدیران باآنها برای درج اخبار خود هشدار دادیم و توجه نشد باید تاوان آنراهم مردم بدهند.
ولی ترا بخدا فکری بحال کانالهایی که ظاهر آرامی دارند بکنید اینها پلی شده اند برای این روزها .
محمد ولایتی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات