چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

از ابتدای سالجاری تا کنون ۵۵۰ میلیون تومان برای توسعه آستانه مقدسه هفده تن گلپایگان هزینه شده است.

 به گزارش خبرگزاری بیان؛ حجت الاسلام مهدی طاهری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلپایگان در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز به مناسبت هفته وقف در محل این اداره برگزار گردید ؛ ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه ربیع الاول اظهار داشت: در سال ۹۶ در شهرستان گلپایگان شانزده موقوفه به ارزش دو میلیارد و دویست هزار تومان داشتیم .

حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه شهرستان گلپایگان در سال ۹۶ بیشترین وقف در کل استان اصفهان را داشته است ابراز داشت: با وجود اینکه شهرستان گلپایگان نسبت به شهرستان های دیگر استان از جمعیت کمتری برخوردار می باشد این امر می‌رساند که مردم شهرستان گلپایگان به کار خیر و نیک علاقه مند هستند.

رئیس اداره اوقاف شهرستان گلپایگان با بیان اینکه در سال جدید عمده موارد وقفی زمین های کشاورزی بوده و ساختمان مسکونی و تجاری نیز داشته ایم افزود: نیت ها جهت وقف روضه خوانی، قرآن ، تشویق جوانان برای حضور در مساجد ، اعیاد مذهبی و عمدتاً ترویج قرآن بوده است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان گلپایگان اذعان داشت: از گذشته تا کنون کل موقوفات شهرستان گلپایگان ۹۰۰ موقوفه و تعداد رقبات ۲۳۵۱ رقبه می باشد.

وی در خصوص هزینه های موقوفات از ابتدای سالجاری تا کنون ابراز داشت‌ : هزینه ها به سه قسمت عمرانی ، جاری ، فرهنگی و قرآنی تقسیم می شوند.

حجت الاسلام طاهری بیان داشت: از ابتدای سالجاری تا کنون ۳۹۲ میلیون تومان هزینه های عمرانی و ۷۴ میلیون تومان هزینه های جاری شامل آب ، برق ، گاز و… شده است.

وی ادامه داد: ۳۶ میلیون تومان هزینه های فرهنگی و قرآنی شده که همه از نذورات امامزادگان می باشند .

رئیس اداره اوقاف گلپایگان ابراز داشت‌: ۲۵ میلیون تومان هزینه جهت حفظ بقاع متبرکه شهرستان و برای توسعه موقوفات بوده است.

حجت الاسلام طاهری هزینه های قرآن از محل موقوفات را (شامل حفظ قرآن کریم، روخوانی و…) ۱۴ میلیون تومان و هزینه های روضه خوانی و تعزیه داری را ۱۰۳ میلیون تومان عنوان نمود.

وی با بیان اینکه یکی از موقوفات و نیازهای جدید کمک به فقرا می باشد گفت : امسال در این راستا ۲ میلیون تومان جمع آوری شده است.

طاهری افزود: هزینه حمام ها ۴ میلیون تومان و هزینه های توسعه و تعمیر مساجد ۳۹ میلیون تومان می باشد که این امر شامل حقوق خادم نیز هست.

رئیس اداره اوقاف شهرستان گلپایگان خاطر نشان کرد : یکصد و چهارده میلیون تومان هزینه تعمیر و بازسازی بقاع متبرکه و امامزادگان بوده است.

وی با بیان اینکه حق موقوفه باید ادا شود و اگر تصرفی صورت گیرد غصبی می باشد گفت: زمینی به ارزش سه میلیارد تومان و موقوفه میرزا یحیی خان که قبل از انقلاب تصرف شده و هیچ گونه اجاره ای در قبال آن پرداخت نمی شد پس گرفته شد.

وی با اشاره به همکاری های صورت گرفته توسط مسئولین این نهاد و اداره گفت : مسئولین این نهاد و اداره همکاری لازم را داشتند و پیگیر این امر بودند که مسائل شرعی آن حل و حق موقوفه ادا شود.

رئیس اداره اوقاف شهرستان گلپایگان با بیان اینکه در سال ۹۶ چند آزادسازی در رابطه با امامزاده هفده تن داشتیم اظهار داشت: حدود ۵۵۰ میلیون تومان هزینه آزاد سازی هفده تن شده است که شامل یک واحد تجاری حدود ۲۵۰میلیون تومان و یک منزل مسکونی به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان می باشد.

حجت الاسلام طاهری اذعان داشت: هیئت امنای امامزاده ابراهیم سعید آباد فعالیت خوبی داشته و زمینی حدود ۳ هزار متر مربع برای توسعه صحن این امامزاده با قیمتی مناسب خریداری کردند .

وی افزود: این زمین که ارزش آن بیش از مبلغ خریداری شده آن می باشد و فروشنده آن همکاری خوبی در این زمینه داشته با کمک های مردمی خریداری شده است.

وی در خصوص کاروانسراها و حمام های قدیمی گفت: حمام قدیمی خیابان آیت الله طالقانی به نام ملا اسد الله طالقانی حمام تاریخی است و قرار است زیر نظر میراث فرهنگی به عنوان سفره خانه سنتی ساخته شود .

وی تصریح کرد : مساحت کاروانسرای در و تیکن حدود چهارهزار متر مربع می باشد و از هر سرمایه گذاری که جهت بازسازی آن آماده سرمایه گذاری باشد استقبال خواهیم کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان اذعان داشت: با ایجاد زائر سرا برای امامزاده هفده تن جذب توریست و گردشگر خواهیم داشت که این امر از جهات مختلف از جمله ورود زائران به شهرستان ، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مناسب خواهد بود

حجت الاسلام طاهری ابراز داشت‌: داخل هفده تن ۱۵۰۰ متر زمین داریم که با سرمایه گذار مشارکت می کنیم و به صورت بلند مدت در اختیار وی قرار خواهیم داد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلپایگان یاد آورشد: یکی از طرح هایی که وجود دارد وقف های مشارکتی می باشد و تاکنون با مراجعه به اوقاف یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تومان جمع آوری شده است

وی یادآور شد: افرادی که توانایی وقف ندارند و می خواهند جزء واقفین باشند در طرح مشارکتی شرکت می کنند و با پرداخت مبالغ کم در امر خرید ملک موقوفه شریک می شوند.

حجت الاسلام طاهری با اشاره به اینکه در شهرستان گلپایگان تعداد ۳۸ امامزاده و بقعه متبرکه داریم و قرار است دو بقعه و امامزاده ثبت کنیم ابراز داشت‌: امامزاده سید محمد در روستای حاجیله و بقعه آخوند ملاحسین شهید را می خواهیم ثبت کنیم و در مجموع ۴۰ امامزاده و بقعه خواهیم داشت.

وی در خصوص موقوفه بودن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی گفت: روستای وهن آباد تهران جزء موقوفات می باشد و کل فرودگاه در آن واقع شده است.

حجت الاسلام طاهری بیان داشت : هفده تن موقوفات زیادی در شهرهای مختلف ازجمله شیراز ، خمین ، تهران ، گوگد ، گلشهر دارد .

وی در خاتمه گفت: قسمتی از وانشان ویست ، محله کنجد جان گلشهر ، بخشی از گوگد از موقوفات هفده تن می باشد و کسانی که می خواهند مسئله شرعی آن حل شود به اداره اوقاف شهرستان گلپایگان مراجعه نمایند.

خبرنگار بیان: مریم محمدی

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 107810 و در روز سه شنبه 30 آبان 1396 ساعت ۱۷:۵۳:۱۷
2024 copyright.