امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۰۸/۳۰
کد خبر : 107810
چاپ خبر :
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان خبر داد:

از ابتدای سالجاری تا کنون ۵۵۰ میلیون تومان برای توسعه آستانه مقدسه هفده تن گلپایگان هزینه شده است.

حجت الاسلام طاهری بیان داشت : از ابتدای سالجاری تا کنون ۵۵۰ میلیون تومان برای توسعه آستانه مقدسه هفده تن گلپایگان هزینه شده است.

 به گزارش خبرگزاری بیان؛ حجت الاسلام مهدی طاهری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلپایگان در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز به مناسبت هفته وقف در محل این اداره برگزار گردید ؛ ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه ربیع الاول اظهار داشت: در سال ۹۶ در شهرستان گلپایگان شانزده موقوفه به ارزش دو میلیارد و دویست هزار تومان داشتیم .

حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه شهرستان گلپایگان در سال ۹۶ بیشترین وقف در کل استان اصفهان را داشته است ابراز داشت: با وجود اینکه شهرستان گلپایگان نسبت به شهرستان های دیگر استان از جمعیت کمتری برخوردار می باشد این امر می‌رساند که مردم شهرستان گلپایگان به کار خیر و نیک علاقه مند هستند.

رئیس اداره اوقاف شهرستان گلپایگان با بیان اینکه در سال جدید عمده موارد وقفی زمین های کشاورزی بوده و ساختمان مسکونی و تجاری نیز داشته ایم افزود: نیت ها جهت وقف روضه خوانی، قرآن ، تشویق جوانان برای حضور در مساجد ، اعیاد مذهبی و عمدتاً ترویج قرآن بوده است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان گلپایگان اذعان داشت: از گذشته تا کنون کل موقوفات شهرستان گلپایگان ۹۰۰ موقوفه و تعداد رقبات ۲۳۵۱ رقبه می باشد.

وی در خصوص هزینه های موقوفات از ابتدای سالجاری تا کنون ابراز داشت‌ : هزینه ها به سه قسمت عمرانی ، جاری ، فرهنگی و قرآنی تقسیم می شوند.

حجت الاسلام طاهری بیان داشت: از ابتدای سالجاری تا کنون ۳۹۲ میلیون تومان هزینه های عمرانی و ۷۴ میلیون تومان هزینه های جاری شامل آب ، برق ، گاز و… شده است.

وی ادامه داد: ۳۶ میلیون تومان هزینه های فرهنگی و قرآنی شده که همه از نذورات امامزادگان می باشند .

رئیس اداره اوقاف گلپایگان ابراز داشت‌: ۲۵ میلیون تومان هزینه جهت حفظ بقاع متبرکه شهرستان و برای توسعه موقوفات بوده است.

حجت الاسلام طاهری هزینه های قرآن از محل موقوفات را (شامل حفظ قرآن کریم، روخوانی و…) ۱۴ میلیون تومان و هزینه های روضه خوانی و تعزیه داری را ۱۰۳ میلیون تومان عنوان نمود.

وی با بیان اینکه یکی از موقوفات و نیازهای جدید کمک به فقرا می باشد گفت : امسال در این راستا ۲ میلیون تومان جمع آوری شده است.

طاهری افزود: هزینه حمام ها ۴ میلیون تومان و هزینه های توسعه و تعمیر مساجد ۳۹ میلیون تومان می باشد که این امر شامل حقوق خادم نیز هست.

رئیس اداره اوقاف شهرستان گلپایگان خاطر نشان کرد : یکصد و چهارده میلیون تومان هزینه تعمیر و بازسازی بقاع متبرکه و امامزادگان بوده است.

وی با بیان اینکه حق موقوفه باید ادا شود و اگر تصرفی صورت گیرد غصبی می باشد گفت: زمینی به ارزش سه میلیارد تومان و موقوفه میرزا یحیی خان که قبل از انقلاب تصرف شده و هیچ گونه اجاره ای در قبال آن پرداخت نمی شد پس گرفته شد.

وی با اشاره به همکاری های صورت گرفته توسط مسئولین این نهاد و اداره گفت : مسئولین این نهاد و اداره همکاری لازم را داشتند و پیگیر این امر بودند که مسائل شرعی آن حل و حق موقوفه ادا شود.

رئیس اداره اوقاف شهرستان گلپایگان با بیان اینکه در سال ۹۶ چند آزادسازی در رابطه با امامزاده هفده تن داشتیم اظهار داشت: حدود ۵۵۰ میلیون تومان هزینه آزاد سازی هفده تن شده است که شامل یک واحد تجاری حدود ۲۵۰میلیون تومان و یک منزل مسکونی به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان می باشد.

حجت الاسلام طاهری اذعان داشت: هیئت امنای امامزاده ابراهیم سعید آباد فعالیت خوبی داشته و زمینی حدود ۳ هزار متر مربع برای توسعه صحن این امامزاده با قیمتی مناسب خریداری کردند .

وی افزود: این زمین که ارزش آن بیش از مبلغ خریداری شده آن می باشد و فروشنده آن همکاری خوبی در این زمینه داشته با کمک های مردمی خریداری شده است.

وی در خصوص کاروانسراها و حمام های قدیمی گفت: حمام قدیمی خیابان آیت الله طالقانی به نام ملا اسد الله طالقانی حمام تاریخی است و قرار است زیر نظر میراث فرهنگی به عنوان سفره خانه سنتی ساخته شود .

وی تصریح کرد : مساحت کاروانسرای در و تیکن حدود چهارهزار متر مربع می باشد و از هر سرمایه گذاری که جهت بازسازی آن آماده سرمایه گذاری باشد استقبال خواهیم کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گلپایگان اذعان داشت: با ایجاد زائر سرا برای امامزاده هفده تن جذب توریست و گردشگر خواهیم داشت که این امر از جهات مختلف از جمله ورود زائران به شهرستان ، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مناسب خواهد بود

حجت الاسلام طاهری ابراز داشت‌: داخل هفده تن ۱۵۰۰ متر زمین داریم که با سرمایه گذار مشارکت می کنیم و به صورت بلند مدت در اختیار وی قرار خواهیم داد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گلپایگان یاد آورشد: یکی از طرح هایی که وجود دارد وقف های مشارکتی می باشد و تاکنون با مراجعه به اوقاف یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تومان جمع آوری شده است

وی یادآور شد: افرادی که توانایی وقف ندارند و می خواهند جزء واقفین باشند در طرح مشارکتی شرکت می کنند و با پرداخت مبالغ کم در امر خرید ملک موقوفه شریک می شوند.

حجت الاسلام طاهری با اشاره به اینکه در شهرستان گلپایگان تعداد ۳۸ امامزاده و بقعه متبرکه داریم و قرار است دو بقعه و امامزاده ثبت کنیم ابراز داشت‌: امامزاده سید محمد در روستای حاجیله و بقعه آخوند ملاحسین شهید را می خواهیم ثبت کنیم و در مجموع ۴۰ امامزاده و بقعه خواهیم داشت.

وی در خصوص موقوفه بودن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی گفت: روستای وهن آباد تهران جزء موقوفات می باشد و کل فرودگاه در آن واقع شده است.

حجت الاسلام طاهری بیان داشت : هفده تن موقوفات زیادی در شهرهای مختلف ازجمله شیراز ، خمین ، تهران ، گوگد ، گلشهر دارد .

وی در خاتمه گفت: قسمتی از وانشان ویست ، محله کنجد جان گلشهر ، بخشی از گوگد از موقوفات هفده تن می باشد و کسانی که می خواهند مسئله شرعی آن حل شود به اداره اوقاف شهرستان گلپایگان مراجعه نمایند.

خبرنگار بیان: مریم محمدی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات