امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۰۸/۱۰
کد خبر : 106954
چاپ خبر :

بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه در هفتمین نشست آستانه+متن کامل

ایران، روسیه و ترکیه پس از پایان هفتمین نشست آستانه که درباره تحولات سوریه برگزار شد بیانیه مشترکی صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری بیان؛ایران، روسیه و ترکیه پس از پایان هفتمین نشست آستانه که درباره تحولات سوریه برگزار شد بیانیه مشترکی صادر کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامن‌های نظارت بر رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه:

  • ضمن استقبال از اجرای یادداشت تفاهم 4 مه 2017 برای ایجاد مناطق کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه، در طول شش ماه گذشته؛
  • ضمن تأکید دوباره بر التزام به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه؛
  • ضمن تأکید بر کاهش محسوس خشونت در صحنه میدانی سوریه در نتیجه تدابیر اتخاذ شده برای تقویت و حفظ رژیم آتش‌بس، از جمله آغاز مناطق کاهش تنش و ایجاد نواحی امنیتی:
  1. بر پیشرفت‌های حاصل‌شده در مبارزه با تروریسم و در زمینه نابودی گروه‌های داعش و جبهه‌النصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها و سازمان‌های مرتبط با آنها در نتیجه آغاز نواحی کاهش تنش تأکید کرده و عزم خود را برای انجام تمامی تدابیر لازم در راستای ادامه مبارزه با آنها در نواحی داخلی و خارجی مناطق کاهش تنش، اعلام می‌دارند.
  2. تأکید می‌کنند که درگیری‌های سوریه راه حل نظامی ندارند و بایستی از طریق فرایند سیاسی و بر اساس اجرای قطعنامه شماره 2254 (سال 2015) حل شوند و از طرف‌های درگیر می‌خواهند از شرایط مطلوب ایجاد شده در صحنه میدانی برای افزایش تلاش‌ها جهت پبشبرد فرایند سیاسی جاری در ژنو، بهره بگیرند.
  3. توافق می‌کنند در راستای فرایند تحت رهبری سازمان ملل درباره پیشنهاد فدراسیون روسیه برای برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی به رایزنی بپردازند.
  4. بر ضرورت انجام تدابیر اعتمادساز از سوی طرف‌های درگیر، از جمله آزادی زندانیان/ ربوده‌شدگان، تحویل اجساد کشته‌شدگان و همچنین شناسایی مفقودین، با هدف ایجاد شرایط بهتر برای فرایند سیاسی و برقراری آتش‌بس ماندگار تأکید می‌کنند.
  5. بر ضرورت افزایش کمک‌رسانی‌های بشردوستانه در سوریه، امکان‌پذیر کردن دسترسی‌های سریع، ایمن و بی‌قید و شرط برای تمامی افراد نیازمند تأکید کرده و در این زمینه مفاد یادداشت تفاهم مورخ 4 مه 2017 را یادآور می‌شوند.
  6. عزم خود را برای ادامه اجرای مفاد یادداشت تفاهم 4 مه 2017 و سایر تصمیم‌های اتخاذ شده قبلی در چارچوب فرایند آستانه اعلام می‌دارند.
  7.  قدردانی صمیمانه خود را از رئیس‌جمهوری قزاقستان، عالیجناب نورسلطان نظربایف و مقام‌های قزاقستان بابت میزبانی هفمتمین نشست بین‌المللی آستانه درباره سوریه ابراز می‌دارند.
  8. تصمیم می‌گیرند نشست بعدی بین‌المللی درباره سوریه در آستانه را در نیمه دوم دسامبر 2017 برگزار کنند.

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات