چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

تاثیر شانتاژهای سیاسی و امنیتی اسرائیل و آمریکا در همه‌پرسی کردستان عراق/ ثبت یک بدنامی تاریخی برای «بارزانی»

به گزارش خبرگزاری بیان، کیومرث یزدان‌پناه عضو هیأت علمی و استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در خصوص اتفاقات اخیر در اقلیم کردستان و نقش اسرائیل و آمریکا در این اتفاقات، گفت: تحولات در این منطقه و همه‌پرسی‌ که اخیرا در منطقه کردستان عراق برگزار شد مهم‌ترین مباحث سیاسی، ژئوپلتیکی و امنیتی منطقه جنوب غرب آسیا را به خودش اختصاص داده است.

* همه‌پرسی اقلیم کردستان سرآغاز مرحله بی‌ثباتی جدید در عراق

این کارشناس مسائل منطقه افزود: اتفاقی که در کردستان عراق رخ داد صرف نظر از همه جوانب تاریخی،‌ اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی و به ویژه پیش زمینه‌های برگزاری این همه‌پرسی، از نگاه ژئوپلتیکی سرآغاز مرحله بی‌ثباتی جدید در عراق به شمار می‌رود و یکی از نمادهای بازنگری پیچیده آمریکا و صهیونیسم را در غرب آسیا نمایان می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: درست است که برای مردم کردستان عراق استقلال از حکومت مرکزی و تبدیل شدن به یک کشور مستقل جزء آرزوهای دیرینه است اما با توجه به مدیریت فرامرزی همه پرسی اقلیم کردستان نشان داد این اتفاق خاص تمام عیار اقلیم نبوده و متاثر از شانتاژهای سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا در عراق بوده است.

* آثار و تبعات دراز مدت همه‌پرسی کردستان عراق در منطقه

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: طبیعتا با توجه به آثاری که این همه‌پرسی در منطقه ایجاد می‌کند علیرغم اینکه این همه‌پرسی از وجاهت قانونی برخوردار نبوده و نیست و مسئولان اقلیم کردستان با زیر پا گذاشتن همه قوانین داخلی عراق دست به چنین اقدامی زدند اما این مسئله آثار و تبعات زیادی را برای درازمدت در منطقه خواهد داشت.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران گفت:‌ این اقدام خطرناک در کردستان عراق ولو اینکه خواسته مردم این منطقه باشد، غرب آسیا را به سمت فروپاشی ژئوپلتیکی مدیریت می‌کند. مسئله‌ای که خواسته انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست و یکصد سال است که دنبال این پروژه هستند که متاسفانه استارت این کار هم دارد از اقلیم کردستان زده می‌شود.

وی اظهار داشت: فروپاشی ژئوپلیتیکی خودش می‌تواند سرآغاز فروپاشی دولت و ملت‌های سنتی در منطقه و تحمیل دولت‌های مبتنی بر قومیت محور در برخی از مناطق جنوب غرب آسیا قلمداد شود که هر چقدر این مناطق گرفتار تجربه فروپاشی و پاره شدن ژئوپلیتیکی شود طبیعتا واحدهای کوچک قادر به کنترل امنیت خودشان نیستند و این امر موجب نفوذ و استقرار طولانی مدت قدرت‌های فرامنطقه‌ای و در راس آن انگلیسی و آمریکا را در منطقه فراهم می‌کند.

* کشاندن منطقه به سمت فروپاشی ژئوپلتیکی

یزدان‌پناه در تکمیل سخنان خود تاکید کرد: بنابراین یکی از خطرناک‌ترین پیامدهای همه‌پرسی اقلیم کردستان ابتدا ایجاد و بی‌ثباتی جدید برای عراق و سپس کشاندن منطقه به سمت فروپاشی ژئوپلتیکی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به شرکت استان‌های اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک در همه‌پرسی اقلیم کردستان، افزود: به نظر می‌آید اینها با وعده استقلال کردستان با آمریکا و متحدان این جریان در جنگ با داعش توافق کرده بودند و حالا که کشور عراق با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و هماهنگی و همکاری و پشتیبانی کشورهای همسایه در حال فائق آمدن صد در صدی بر داعش است این همه‌پرسی در کردستان سرآغاز بحران جدید برای کشور عراق و منطقه خواهد بود.

* همه‌پرسی اقلیم کرستان اشتباه استراتژیک است

وی گفت: این مسئله هم در نگاه کلان اینگونه تحلیل می‌شود که همه‌پرسی اقلیم واقعا اشتباه استراتژیک است که در واقع کشورهای منطقه را هم به واکنش و حساسیت و اداره کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر رهبران کرد و ملت کرد عراق بر تصمیم خود اصرار داشته باشند یک کشور محصور کامل در خشکی‌ها شکل خواهد گرفت که برای نفس کشیدن هم باید از مرزهای پیرامونی خودش اجازه بگیرد و خود همین اشتباه شدید ژئوپلتیکی کردستان عراق، آنها را ناخواسته به سمت قدرت‌های فرامنطقه‌ای مانند کشورهای کوچک عرب حوزه خلیج فارس خواهد کشاند که این خودش افزایش هزینه‌های امنیتی و ژئوپلتیکی منطقه را به دنبال خواهد داشت.

* ثبت یک بدنامی تاریخی برای بارزانی

وی گفت: بارزانی می‌خواست نام خودش را به صورت تاریخی در میان کردها جاودانه کند که با این خطای فاحش استراتژیک یک بدنامی تاریخی را از خودش به جای گذاشت و اگر ما بنا را بر این هم بگذاریم که همه پرسی در کردستان عراق محکوم به شکست است و کردستان مستقل شکل نخواهد گرفت اما تبعات این همه پرسی برای مدت طولانی در منطقه کردستان و تاثیر آن بر حکومت مرکزی عراق باقی خواهد ماند و چه بسا آثار آن مرزهای کشورهای همسایه هم کشیده می‌شود.

یزدان‌پناه گفت: مسلما با این تجزیه و تجلیل ما به این نتیجه می‌رسیم که بارزانی دچار اشتباه محاسباتی هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ مکانی و هم از نظر حقوقی شد و در واقع یک فرصت را که در عراق برای اتحاد ملی علیه تروریسم و ساماندهی اوضاع نابسامانی عراق شکل گرفت را به تاخیر انداخت و طبیعتا هزینه‌های آن متوجه دولت عراق و همه گروه‌های عراق کرد.

منبع: فارس

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 105902 و در روز سه شنبه 18 مهر 1396 ساعت ۰۷:۲۹:۱۵
2024 copyright.