امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۰۶/۱۳
کد خبر : 104706
چاپ خبر :
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بغداد:

تجزیه عراق سرآغاز ناامنی در منطقه است/ ایران مخالف رفراندوم اقلیم کردستان است

محسن رضایی گفت: تجزیه عراق سرآغاز ناامنی‌های گسترده در عراق بلکه در کل منطقه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بیان،   محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنفرانس خبری در بغداد در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین درباره رفراندوم اقلیم کردستان عراق، گفت: ایران به شدت مخالف  هرگونه اقدام برای تجزیه عراق است و امیدواریم این رفراندوم انجام نشود. عراق یک کشور شناخته شده و عضو سازمان ملل و از اعضای مهم پیمان‌های منطقه‌ای است و تجزیه این کشور خطای بزرگی است که به شهروندان عراقی به ویژه شهروندان شمال عراق آسیب می زند و امنیت، آرامش و پیشرفت آنان را تهدید می کند.

وی افزود: تجزیه عراق سرآغاز ناامنی‌های گسترده در عراق بلکه در کل منطقه خواهد بود و همه دلسوزان عراق، مخالف آن هستند. ما نیز مخالف این رفراندوم هستیم و از رهبران کردستان می خواهیم این کار را متوقف کنند و این مسیر را ادامه ندهند.

محسن رضایی در پاسخ به پرسش شبکه تلویزیونی نجباء درباره اقدام احتمالی ایران در پاسخ به اصرار برخی مسئولان اقلیم کردستان عراق برای برگزاری رفراندوم گفت: ایران معتقد است عراق نباید تجزیه شود. اگر عراق تجزیه شود، توطئه تجزیه کشورهای اسلامی به سوریه و ترکیه هم خواهد رسید. در واقع دشمنان جهان اسلام می خواهند سوریه و ترکیه را هم تجزیه کنند. آغاز چنین روندی بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت و پیشرفت کل منطقه است.

دبیر مجمع تشخص مصلحت نظام افزود: اصرار نادرست بر برگزاری رفراندوم، یک جنگ تجزیه را به کشورهای عراق، سوریه و ترکیه تحمیل می کند و این جنگ تجزیه ممکن است 20 سال طول بکشد و کل منطقه را ناامن کند. همه دلسوزان امنیت و پیشرفت منطقه و حتی برخی رهبران دلسوز منطقه کردستان عراق، مخالف این رفراندوم هستند.

محسن رضایی در پاسخ به پرسش “شبکه تلویزیونی إتجاه” درباره پیامدهای احتمالی برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان عراق گفت: ملت و دولت عراق مخالف این رفراندوم هستند. کشورهای همسایه عراق یعنی ایران، سوریه و ترکیه نیز مخالف آن هستند و حتی احتمال دارد ترکیه در اقلیم کردستان عراق، اقدام به مداخله نظامی کند. احتمال وقوع جنگ بین دولت مرکزی عراق و دست اندرکاران رفراندوم نیز وجود دارد. به این ترتیب مردم عراق به طور عام به ویژه مردم منطقه کردستان عراق ضرر خواهند کرد.

وی افزود:این یک بازی خطرناک است که از سوی برخی رهبران منطقه کردستان با انگیزه‌های شخصی دنبال می شود. خیلی از رهبران کردستان عراق مخالف رفراندوم هستند و فقط برخی رهبران کرد با انگیزه‌های شخصی این پروژه را دنبال می کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز منفعت مردم کردستان عراق، حفظ آرامش و حرکت به سوی پیشرفت اقتصادی است. مردم  این منطقه کردستان در زمان صدام و جنگ آمریکا خیلی صدمه دیدند و امروز نیاز به آرامش دارند.

محسن رضایی در پاسخ به پرسش “شبکه تلویزیونی الغدیر” درباره انگیزه و مسائل پشت پرده این رفراندوم نیز گفت: این رفراندوم تا همین جا نیز یک شکست بین المللی برای مسئولان اقلیم کردستان عراق بوده است و مخالفت سازمان ملل و کشورهای اروپایی و همسایگاه عراق و عدم شرکت آنان  بزرگترین شکست برای این پروژه است. اگر این پروژه در نقطه فعلی متوقف نشود و برخی مسئولان اقلیم کردستان عراق بر ادامه آن اصرار کنند، مشخص می شود که دو عامل در کار است که یکی  انگیزه‌های شخصی برخی رهبران و دیگری ترجیح منافع شخصی بر منافع اقلیم کردستان عراق و همچنین وجود برخی دستهای مخفی پشت صحنه است.

منبع: تسنیم

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات