امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۰۵/۱۷
کد خبر : 103757
چاپ خبر :
به قلم م.ولایتی گروه اجتماعی خبرگزاری بیان

جایگاه خبرنگار

جایگاه و اهمیت رسانه و خبرنگاری چنان مهم است که هم اکنون در جهان به عنوان نبرد رسانه ای وجنگ جهانی چهارم از آن یاد می کنند و یکی از ارکان مهم وزیربنایی پیشرفت یک کشور محسوب می شود .

به گزارش خبرگزاری بیان اگر چه تاکنون بارها در مورد جایگاه و شخصیت خبرنگار مطالبی گفته شده ولی امروز که روز خبرنگاره باید حداقل برای یادآوریم که شده ذکر ویادی از این پدیده مهم داشته باشیم.
♦️از نامهربونیهای که در حق خبرنگار میشه بگذریم از یک چیز نمی شه گذشت اونم موضوع سبک شدن جایگاه و شخصیت خبرنگار در جامعه است .از آنجائیکه یک خبرنگارآزاد و مستقل و متعهد در جامعه اسلامی بخواهد به وظیفه خود درست عمل کند می تواند موفق شود یاخیر مطلبی است که باید روی آن کار کرد و عوامل موفقیت و ناکامی آنرا از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد .
♦️نکته ای که می توان از نوع نگاه عوام دریافت خبرنگار فقط کسی است که در کمین یک خبر وواقعه نشسته و وظیفه دارد هرآنچه اتفاق می افتد را منعکس کند ولی هیچگاه به این فکر نشده که حکایت یک خبرنگار واقعی که وظیفه روشنگری و بالا بردن قدرت تصمیم گیری مردم را دارد با یک خبر نویس و کاتب که به عنوان میرزا بنویس (قلم فروش) که کل سواد او همان خواندن و نوشتن است فرق می کند .
♦️جایگاه و اهمیت رسانه و خبرنگاری چنان مهم است که هم اکنون در جهان به عنوان نبرد رسانه ای وجنگ جهانی چهارم از آن یاد می کنند و یکی از ارکان مهم وزیربنایی پیشرفت یک کشور محسوب می شود .
♦️عملکرد حرفه ای این حرفه یا به تعبیری این هنر برخورد حرفه ای خواص جامعه و متقابلا نوع رفتار یک قلم بدست و خبرنگار باهم زمانی می تواند نمود پیدا کند که هر دو طرف اول از اهمیت این رسالت و قدرت قلم وارزش آن مطلع باشند و دوم به یکدیگر احترام گذاشته و عاقلانه و باسعه صدر و از راه صحیح ارتباط برقرار کنند.
♦️متاسفانه برخی در جامعه ادای روشنفکری و پز آنرا می دهند ولی در مورد مهمترین ابزار، ابراز عقیده به نبرد برخواسته وتا آنجائیکه برمنافع آنها و باند وگروهشان نگویی و ننویسی برخوردشان خوب است ولی وای بر زمانی که نقدی بنویسی تمام قلم به مزدان و اعوان و انصار خود را بخط کرده و به مبارزه برعلیه حق وحقیقت برمی خیزند .
♦️ونکته دیگر اگر قلم فروشی کنی و قدر خود را ندانی و فقط آنچه که برخی می پذیرند برای چندر غاز بنویسی آنگاه همان می شود که نباید یعنی بی ارزش و بی اعتبار می شوی و فقط به دیده یک نویسنده آزاد اندیش و مکتبی تو را نگاه نخواهند کرد و شخصیت و اعتبارت تا زمانی است که فلان فرد و مسئول برمسند است و برای حفظ جایگاه خود به آب وآتش می زنی تا بلکه برای دو روز دنیا شخصیت و انسانیت خود را به حراج بگذاری.
♦️متأسفانه درشهرستان برخی به دلیل نداشتن سواد رسانه ای در مسندهای گوناگون تاب توان همکاری با یک تیم حرفه ای و متخصص که می تواند باعث رشد وتعالی جامعه شود را نداشته و بجای همکاری، یا سکوت پیشه کرده ویا به مقابله برخواسته و اخیرا هم با استخدام غیر قانونی برخی ادمین های کانالهای تلگرامی وضعیت ناخوش آیندی را رقم زده و بجای برخورد درست و حرفه ای با دور زدن قانون که زمانی برای آن نوشتیم معضل دیگری را رقم خواهند زد که شاید بتوان گفت نه در کشور بلکه در دنیا بی نظیر است و انسان را به یاد فیلم های بالیوودی می اندازد واز همه جالبتر سکوت مراجع قانونی در این باره است که این نوع برخوردها لطمه آن برپیکره فکر واندیشه و عقب ماندگی شهر وارد خواهد شد و رو آوری به اینگونه کار رسانه ای به مثابه نعل وارونه زدن است .

?6 دی ماه 1359، سه ماه بعد از شروع جنگ،مسوولان نهضت سواد آموزی در جماران در دیدار با امام خمینی پارچه نوشته ای با خود همراه داشتند با این مضمون که «اگر امام بخواهد ما قلمهایمان را تبدیل به مسلسل می کنیم.» امام همین جمله را موضوع صحبت خود قرار داد:

✅ در این تابلویی که آقایان آوردند نوشته‌اند که اگرچه بشود قلمهایمان را به مسلسل تبدیل می‌کنیم. ما امیدواریم که بشر به رشدی برسد که مسلسلها را به قلم تبدیل کند. آن قدری که قلم و بیان به خدمت بشر بوده است مسلسلها نبوده‌اند. مسلسلها غالباً در خدمت ابرقدرتها بوده‌اند و برای تباهی بشر بوده‌اند. واسلام هم که امر فرموده است به اینکه جهاد بکنند و دفاع بکنند و البته محتاج به همه ابزار جنگی است؛اساس بر این است که دفاع از حق بکنند و حق را و علم را جانشین مسلسل بکنند. قلم و علم و بیان است که می‌تواند بشر را بسازد، نه مسلسل و نه سایر قوای تخریب‌کننده..

✅ شما کوشش کنید که با بیان و قلم، مسلسلها را کنار بگذارید و میدان را به قلمها و به علمها و به دانشها واگذار کنید.

✅ بشر تا در سایه مسلسل و توپ و تانک می‌خواهد ادامه حیات بدهد، نمی‌تواند انسان باشد، نمی‌تواند به مقاصد انسانی برسد. آن وقتی مردم به مقاصد اسلامی و انسانی می‌رسند و به کمال دانش و علم می‌رسند که قلمها بر مسلسلها غلبه کند، و دانشها در بین بشر به آنجا برسد که مسلسلها را کنار بگذارد، و میدان، میدان قلم باشد، میدان علم باشد..
بهر حال روز خبرنگار با تمام تفاصیل مبارک باد
م ولایتی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات