امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۰۵/۱۰
کد خبر : 103440
چاپ خبر :

آغاز پرداخت تسهیلات به ناشران/ معرفی شدگان وام با سود ۱۲ درصد دریافت می‌کنند

سرانجام پس از گذشت چند ماه از امضای تفاهمنامه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک عامل نمایشگاه کتاب، پرداخت تسهیلات به ناشران روند اجرایی به خود گرفت.

به گزارش خبرگزاری بیان   19 اردیبهشت‌ماه و در هفتمین روز برپایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک شهر برای اختصاص تسهیلات به ناشران و کتاب‌فروشی‌ها به امضا رسید و از آن روز از این طرح خبری نشد.

* پس از چند سال تعطیلی پرداخت وام به ناشران آغاز شد

این خبر برای طیف ناشران و کتابفروشی‌ها بسیار خوشحال کننده بود چرا که می‌توانست بدنه نحیف نشر را کمی التیام بخشد. اما در اردیبهشت ماه  امیرمسعود شهرام‌نیا رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی با اشاره به اینکه چند سال است پرداخت وام به ناشران و کتاب‌فروشان از سوی موسسات بانکی تعطیل شده است، گفت: با توجه به وضعیت بد اقتصادی ناشران، بهترین مُسَکِن در این وضعیت پراشکال در صنعت نشر رسیدگی به کتاب‌فروشی‌هاست. اگر این تصمیم درست عمل کند می‌تواند برای صنعت نشر در درازمدت هم موثر باشد.

او با بیان اینکه رسیدگی به کتاب‌فروشی‌ها مهم‌تر از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب است، افزود: خوشبختانه در زمینه ارائه تسهیلات به ناشران برای تأسیس کتاب‌فروشی‌ها بانک شهر کمک کرده است و با این مساعدت به نظر می‌رسد می‌تواند به 100 تا 150 کتاب‌فروشی تسهیلات ارائه شود. در ارائه این تسهیلات اولویت با مناطق محروم است.

شهرام‌نیا با بیان اینکه این اقدام برای کتاب‌فروشی‌ها مبارک است، اظهار کرد: بعد از امضای تفاهم‌نامه پرداخت وام به ناشران برای احداث کتاب‌فروشی‌ها آغاز می‌شود.

* این تسهیلات با هشت درصد سود در اختیار ناشران قرار می‌گیرد

همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با ارائه توضیحاتی درباره ایده احیای مجدد ارائه تسهیلات به فعالان حوزه نشر گفت: ایده احیای مجدد تسهیلات به منظور تقویت نشر از سه سال قبل مطرح شد. در این مدت ما با چند بانک وارد همکاری شدیم اما پس از اینکه با بانک شهر وارد تعامل شدیم احساس کردیم که این بانک از دیگر مجموعه‌ها به ما نزدیک‌تر است.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلاتی که در حوزه نشر به خاطر ارائه یارانه به وجود آمده است، گفت: زمانی که یارانه‌های نشر از مصرف‌کننده به تولیدکننده شیب پیدا کرد برنامه ارائه تسهیلات به ناشران کلا حذف شد. در ادامه شرایط تغییر کرد و به شکل بن‌های کاغذی و الکترونیکی درآمد. اما سال به سال که از این روند می‌گذرد ما به ضعف‌های این فرآیند بیشتر پی می‌بریم. در صورتی که ما باید اندوخته‌های اصلی را به سمت زیرساخت‌های نشر کشور هدایت کنیم.

او در ادامه درباره این تفاهم‌نامه نیز گفت: این تسهیلات با هشت درصد سود در اختیار ناشران قرار می‌گیرد. در مرحله اول معاونت فرهنگی 10 میلیارد و بانک شهر نیز 10 میلیارد تومان برای این تسهیلات اختصاص داده‌اند.

امیرزاده افزود: بخشی از این تسهیلات برای تأسیس و راه‌اندازی کتاب‌فروشی‌ها اختصاص پیدا می‌کند که شیوه‌نامه چگونگی آن نیز تدوین شده است. گونه دیگر این تسهیلات برای بازسازی و توسعه کتاب‌فروشی‌ها در نظر گرفته شده است. شرایط لازم برای دریافت تسهیلات در آیین‌نامه‌های تدوین‌شده مشخص شده و ناشران و کتاب‌فروشان باید برای دریافت این تسهیلات تعهدنامه محضری بدهند که وام را در همین زمینه صرف کنند.

بر اساس این گزارش، وعده ارشاد و بانک عامل نمایشگاه کتاب محقق شد و پرداخت 8 درصد سود این تسهیلات توسط متقاضی و 4 درصد مابقی توسط موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران صورت خواهد گرفت.

این گزارش اضافه می‌کند، نوع تسهیلات اعطایی مشارکت مدنی قابل تبدیل شدن به فروش اقساطی خواهد بود؛ دوره بازپرداخت حداکثر 48 ماهه و وثیقه ارایه شده از سوی متقاضی طبق بخشنامه سیاست ها و خط مشی اعتباری به بانک ارایه می‌شود.

منبع:فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات