امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۰۴/۲۷
کد خبر : 102945
چاپ خبر :

سفر هیات شورای جهانی یونسکو به مریوان

با ورود هیات شورای جهانی یونسکو به کردستان مراحل آخر ثبت جهانی خود به عنوان شهر جهانی کلاش را سپری می کند.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. ناشناس گفت:

    قسمت اول
    “متن تصحیح شده است”
    آیا روزی گلپایگان پایتخت ایران خواهد شد

    این خبر نه تنها شگفتی مخاطب را به همراه داشته بلکه لبخندی نیز بر لبان آن خواهد آورد که نشان از غیر ممکن بودن این موضوع در ذهن مخاطب می باشد. شاید وجود شهرهای بزرگ و پرجمعیت به همراه وجود امکانات بسیار در آنها چنین شانسی را برای گلپایگان در ذهن مخاطب به صفر می رساند. مسئله انتقال پایتخت که چندی پیش تیتر اصلی خبرها بود ولی در حال حاضر موضوعی است که رسما از دستور کار خارج شده است و دیگر کسی به آن نمی پردازد ، عملا فکر پایتخت بودن شهری غیر از تهران را از ذهن ایرانیان ربوده است. گویا تهران به عنوان قهرمانی است یکه تاز و بی رقیب که مشت بر سینه میکوبد و حریف می طلب در حالی که هیچ شهری بهتر بگوییم هیچ شخصی اجازه فکر کردن در این رابطه را حتی به خود نیز نمی دهد. ولی اگر به علت مطرح شدن انتقال پایتخت بازگردیم ملاحظه خواهیم کرد که مشکلاتی نظیر امکان رخداد زلزله در تهران، تمرکز جمعیت بسیار زیاد و امکانات گسترده در این شهر ، ترافیک سنگین و رو به رشد، آلودگی هوا ، بافت فرسوده ، جوابگو نبودن خدمات شهری به انبوه جمعیت ساکن در آن با توجه به محدودیت زیرساختهای این شهر همچنین دیگر مسائل مهم همچنان پابرجاست و دیر یا زود باز مسئله انتقال پایتخت را ناگزیر دوباره بر سر زبانها خواهد انداخت و باز این فکر که چه شهری پایتخت خواهد شد را دوباره در ذهن ایرانیان خواهد آورد. ولی چه شهری پایتخت خواهد گردید؟ با توجه به این نکته مهم که یکی از دلایل اصلی انتقال پایتخت گستردگی و پرجمعیت بودن تهران و زلزله خیز بودن آن است پایتخت جدید در حال حاضر نمی بایست دارای جمعیت زیاد و گستردگی فراوان باشد همچنین می بایست بر منطقه ای امن از منظر وقوع زلزله واقع شده باشد تا امکان گسترش آن با اصول مدرن شهر سازی میسر گردد طبیعی است که می بایست تمامی شرایط توسعه نظیر فراوانی منابع و زیرساخت ها برای آن نیز مهیا باشد. با توجه به همین نکته بسیاری از شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور شانس خود را برای پایتخت شدن از دست خواهند داد چرا که در حال حاضر خود این شهرها از مشکلاتی همانند مشکلات تهران به علت جمعیت بالا، بافت فرسوده ، آلودگی و گستردگی زیاد رنج میبرند. مطالعات زلزله شناسی نشان می دهد که شهرستان گلپایگان بر منطقه ای امن از نظر وقوع زلزله بنا گردیده است و در حال حاضر امکان توسعه شهری را با توجه به زیر ساخت های مهمی نظیر وجود زمین های بسیار همچنین منابع مهمی نظیر آب را دارا می باشد. فراموش نکنیم که بخشی از آب شرب قم از طریق گلپایگان تامین می گردد و با توجه به محدودیت های آبی موجود در کشور وجود آب از مهمترین زیر ساخت های مورد نیاز برای ساخت و توسعه شهرهای بزرگ محسوب می گردد. با توجه به اینکه پایتخت بنا به برخی از ملاحظات می بایست در داخل و مرکز کشور باشد بسیاری از شهرها که در نزدیکی مرزها قرار دارند شانس خود را برای پایتخت شدن از دست خواهند داد طبیعی است کشوری که پایتخت آن در نزدیکی مزرها باشد با توجه به تهدیدهای فراوان ، بسیار آسیب پذیر بوده و اصولا پایتخت می بایست در مرکز کشور واقع باشد که گلپایگان دارای این ویژگی نیز میباشد و در مرکز کشور واقع می باشد. نزدیکی به شهرهای مهم کشور نظیر تهران، اصفهان و قم نیز از دیگر مزایای گلپایگان می باشد. سیر پیشرفت گلپایگان در ده های گذشته بر کسی پوشیده نیست.

  2. محمد رضا وکیلی گفت:

    قسمت دوم
    آیا روزی گلپایگان پایتخت ایران خواهد شد

    سیر پیشرفت گلپایگان در ده های گذشته بر کسی پوشیده نیست. در ده های گذشته نام گلپایگان برای بسیاری از ایرانیان نامی نا آشنا بود ولی امروزه بسیاری از هم وطنان این شهرستان دوست داشتی با مردمی فرهیخته را به خوبی می شناسند. با توجه با مطالب عنوان گردیده هر قدر هم که شانس گلپایگان برای پایتخت شدن ایران کم باشد دیگر در نظر خواننده صفر و محال نیست. به راستی آیا روزی شاهد پایتخت شدن گلپایگان خواهیم بود؟ آیا در آینده مثلا صد سال دیگر چنین خبری را فرزندانمان خواهند خواند؟
    آیا می دانید کسی که برای اولین بار از گلپایگان به عنوان پایتخت ایران نام برد آنچنان مورد تمسخر و خنده دیگران قرار گرفت که چند روز در محل کار خود حاضر نشد و تا مدت ها از ورود به جمعهای دوستانه خود داری مینمود. هیچ یک از رسانه ها حاضر به انتشار مقاله او با عنوان “آیا گلپایگان روزی پایتخت ایران خواهد شد” نشدند . با وجود ارسال این مقاله برای چندین مرکز تنها یک نفر اقدام به انتشار آن در رسانه های جمعی آن زمان نمود که بعدها به سپاس از این کار از دوستان و یکی از شرکای اصلی این شخص گردید.
    فرودگاه بین المللی گلپایگان بر روی زمین های این شخص بنا گردیده که امروزه وظیفه جابجایی هزاران مسافر از پایتخت به سایر نقاط ایران و جهان را به خوبی به انجام می رساند.

    صد سال پیش از آنکه آقا محمد خان قاجار تهران را به عنوان پایتخت برگزیند در حالیکه تهران شهر کوچکی بیش نبود اگر کسی از پایتخت شدن آن نام می برد بیگمان همگان به آن می خندیدند.
    محمد رضا وکیلی

دیدگاه شما

تبلیغات