چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

به مناسبت هفته سلامت هزار مورد مشاوره بهداشت و روان صورت گرفت.

دکتر رستمی

به گزارش خبرگزاری بیان  در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت در شبکه بهداشت و درمان شهرستان برگزار گردید دکتر ناصر رستمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت : در هفته سلامت ۲۹۷ مورد مشاوره به مرکز رئوف، ۳۲۵ مورد در مرکز عظیمی، ۲۱۷ مورد در مرکز مهدی صحت و ۲۰۵ مورد در مرکز ابن سینا و در جمع ۱۰۰۰ مورد مشاوره بهداشت و روان داشتیم.

رستمی ابراز داشت : کارشناسان بهداشت و روان از اواخر خرداد سال ۹۵ مشغول به کار شدند شاید کار آنان باعث شد مقداری میزان اقدام به خودکشی در سال ۹۵ پایین آید.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ نود و یک مورد اقدام به خود کشی داشتیم در حالی که در سال ۹۴ صدوپنجاه وپنج مورد بوده است افزود امیدواریم در سال ۹۶ این رقم پایین رود.

وی گفت: آمار خودکشی درسال ۹۴ در صدهزار جمعیت ۸/۲ مورد بوده که در سال ۹۵ به ۴/۲ رسیده است.

وی با بیان اینکه عوامل مرگ و میر در کشور سه عامل قلبی عروقی،سرطان ها و حوادث هستند افزود بهداشت و درمان در ارتباط با مسئله سرطان در سال ۹۵ کارش را شروع کرده و در سال ۹۶ این کار به جدیت انجام می شود و در ارتباط با این مسئله برنامه ای وجود دارد که به سرطان های دستگاه گوارشی و عوامل خطری که در ارتباط با بیماری‌های قلبی و عروقی هست می پردازد.

وی گفت: در مورد دیابت برنامه ای داریم که افرادی که بالای ۳۰ سال هستند در ارتباط با مسائل خطر سنجی ارزیابی کنیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان ابراز داشت در بهمن و اسفند سال ۹۵ در ارتباط با بیماری دیابت ۸۲ مورد بیمار جدید دیابتی شناسایی کردیم و در سال ۹۶ شصت و چهار نفر و در کل ۱۴۶ نفر شناسایی شدند.
رستمی در ادامه ابراز داشت در ارتباط با خطر سنجی کلسترول بالا ۳۸۹ نفر شناسایی شدند تست هایی انجام شد که اگر افراد به بیماری بد خیم گوارشی مبتلا باشندو اقدامات تکمیلی انجام شود در کل ۱۸۳۲ مورد شناسایی شدند.

وی افزود: در ارتباط با معاینه سرطان پستان در خانم ها ۱۶۲۳ نفر معاینه شدند، یک مورد تشخیص زودهنگام سرطان دستگاه گوارش داشتیم که برای اقدامات تکمیلی به فوق تخصص گوارش ارجاع داده شد.

وی یادآور شد در ارتباط با بهداشت مدارس حدود ۶۵۰ ساعت مراجعه به مدارس توسط مراقب بوده است.

وی گفت :معاینه شپش در مدارس و مسائل آموزشی در خصوص پیشگیری از رفتارهای پر خطر و مراقبت ویژه دانش آموزان صورت گرفته است.

رییس مرکز بهداشت و درمان شهرستان افزود: ۱۲۸۹ نفر دانش آموزان پایه اول توسط پزشک و مراقب کاملا بررسی شدند و افراد صد در صد پوشش داده شدند.

وی ادامه داد : در پایه چهارم ۱۱۴۷ نفر دانش آموز حدود ۹۵ درصد مراقبت شدند و در پایه هفتم ۸۵ درصد مراقبت انجام شده و امیدواریم در سال ۹۶ این دو پایه که تا صد در صد فاصله کمی دارد انجام شود.

رستمی ادامه داد مراقبت از حدود ۷ هزار دانش آموز انجام شده که در پیشگیری نقش موثری دارد.

رستمی تصریح کرد : در خصوص بهداشت محیط در سال ۹۵ تعداد ۱۱ هزار بازدید از مراکز و اماکن تهیه و توزیع غذا انجام شده است.

وی گفت: ۲۱ هزار مورد کلر سنجی و ۳۲۲ مورد نمونه برداری از مواد غذایی مشکوک انجام شده است.

وی ابراز داشت : ۳۳۰۰کیلوگرم مواد غذایی معدوم شده و مراکز تهیه و توزیع غذا که به پلمپ منجر شده ۱ مورد بوده و ۵۶ مورد معرفی به تعزیرات بوده است

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان در خصوص هفته سلامت اظهار داشت:همانطور که حوادث یکی از عوامل مرگ و میر است و یکی از برنامه های ما جامعه ایمن و پیشگیری از حوادث است هفته آینده مسابقه بزرگ کتابخوانی داریم و به این منظور کتاب هایی تهیه کرده و بین دانش آموزان مقطع متوسطه توزیع شد و آزمونی برگزار می گردد و به افرادی که نمره قابل قبول برسند کارت هدیه تقدیم می گردد.
وی گفت: ما بیشترین نقشی که داریم این است که سطح آگاهی را در دانش آموزان بالا ببریم.

رستمی با اشاره به اینکه یکی از بیماری های بومی تب مالت می باشدو این بیماری متاسفانه در گلپایگان شایع است ابراز داشت در سال ۹۴ نودو دو مورد بیماری تب مالت داشتیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه آموزشهایی با همکاری دامپزشکی انجام شده و سعی کردیم همه کشاورزان و دامداران آموزش ببینند گفت : این آموزش ها در ارتباط با تب مالت و چگونگی ایجاد این بیماری و راه های پیشگیری از آن صورت گرفته است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تصریح کرد در سال ۹۵ تعداد بیماران مبتلا به تب مالت به ۴۵ مورد رسیده و ۵۰ درصد نسبت به سال ۹۴کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد در سال ۹۵ طرح تحول بهداشت داشتیم و زیر ساخت هایی را درست کردیم در واقع پرونده های الکترونیکی برای خانوارهای روستایی و شهری تشکیل شده است و امیدواریم در سال 96 پرونده های کاغذی از بین برود.

وی با بیان اینکه در سال 95 دغدغه ای که داشتیم دغدغه زیرساخت بود گفت: در سال 96 دغدغه کیفیت کار را داریم که این کار با کیفیت انجام شود و بتواند کل خانوار ها را پوشش دهد

وی با اشاره به اینکه فعال پرونده ای است که در آن خانوار در سه ماه گذشته در مرکز مراجعه و خدمات دریافت کرده است گفت : براساس آمار گیری برای ۱۰۰درصد افراد پرونده تشکیل دادیم اما صددرصد افراد به مراکز بهداشتی مراجعه نکردند و برای همه آنها پرونده هایشان را کامل نکرده ایم.

رستمی با اشاره به افتتاح و بهره برداری 19 پروژه که در سال گذشته مورد بهره برداری قرارگرفت گفت: در انتهای سال ۹۳ حدود ۱۹ پروژه تعریف کردیم که در سال ۹۴تا ۹۶ ایجاد کنیم و به بهره برداری برسانیم و هدف این بود که 19 پروژه با حدود 8800 مترمربع زیربنا انجام شود

وی تصریح کرد خیرین و اعتبارات بهداشت و درمان دو عاملی بود که در این امر نقش داشتند و نیز همکاری همکاران انجام دادند و این همکاری بستری ایجاد کرد که بتوانیم اعتباراتی که ناشی از جذب کمک های خیرین بود را به خوبی جذب کنیم.

رستمی بابیان اینکه از۱۹ زیر ساخت تعدادی انجام شد و به نتیجه رسید و کارهایی نیمه تمام است و امیدواریم در سال ۹۶ افتتاح شود گفت : یکی از این موارد پایگاه سلامت ابن سینا با 500 متر زیربنا می باشد که برای زمین این پایگاه ۴۹۵ میلیون تومان هزینه شده و تا کنون حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم ۴ ماه آینده به اتمام برسد.

وی یادآور شد بخش NICU که بخش ویژه مراقبتی از نوزادان است و اگر ایجاد شود مشکل غرب استان حل می شود .

وی گفت: پروژه دیگری که در 6 ماه آینده افتتاح می گردد بخش جراحی زنان می باشد که با مشارکت خیر قرار است انجام شود و بخش استریلازیسیون مرکزی هم با مشارکت یکی از خیرین انجام شود

وی ادامه داد استارت پایگاه بهداشتی فیلاخص را در اردیبهشت زده و امیدواریم این کار در شهریور ماه به اتمام برسد

وی با بیان اینکه یکی از پروژه هایی که داریم پست برق بوده گفت : شاید این پروژه دیده نشود اما یکی از مهمترین پروژه ها بوده و ۲۰۰میلیون اعتبار نیاز دارد و افزود اعتبار دولتی نداریم و امیدواریم یکی از خیرین این امر را تقبل کند وناگزیر هستیم ظرف مدت دو ماه این کار را انجام دهیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه در شهرستان مرکز جامع سلامت شهری و روستایی داریم گفت تعداد این پایگاه ها ۱۳ تا هستند که ۸ پایگاه غیر ضمیمه و به طور مستقل فعالیت می کند و ۵ تا غیر مستقل می باشد.

خبر نگار بیان: مریم محمدی

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 97879 و در روز جمعه 8 اردیبهشت 1396 ساعت ۰۰:۰۸:۱۱
2024 copyright.