امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۹۲/۱۲/۲۰
کد خبر : 1688
چاپ خبر :

ناگفته هایی از امیر سرافراز اسلام زنده یاد امیر سرتیپ حسین فرخی

ناگفته هایی از امیر سرافراز اسلام زنده یاد امیر سرتیپ حسین فرخی

خداوند منان را شاکریم که به ما توفیق داد تا واژگانی را هرچند کم توان ونه چندان در خورشأن بنگاریم، که نشان دهد دلاور مردیها وایثار گری های مردانی را که خالصانه وبی ادعا جان خود را همواره در کف دست داشتند تا نثار مام وطن کنند وجانانه در حفاظت از کیان مقدس جمهوری اسلامی از هیچ حرکت وعملی دریغ نورزند.

هرچند در قاموس ادای دین در این چند سطر نمی توان کاری کرد؛ ولی این تنها روزنه ای است به عالم زیبای این ابر مردان.
هم اینک در شکوهمندترین اعصار و دوران تاریخ، یعنی عصر انفجار نور وشکوفایی انقلاب اسلامی ایران، لحظاتی مقدس وخالص از دوران ظهور وبروز مردانی را به تکریم می نشینیم که با تمام وجود هستی خود را در مسیر فدا شدن در راه انقلابشان گذاردند؛ مردانی که همواره از شناخته شدن ومعروفیت گریختند.
اینگونه بود که نمونه ای دیگر از دلبستگی عمیق و قدسی اصحاب اباعبدا… الحسین(ع) به امام ومقتدای خود را در تاریخ این مرز بوم به یادگار نهادند و رفتند.
قرار است در این مجال گوشه ای از خاطرات و دلاور مردیهای یکی از سربازان خمینی کبیر(ره) را هر چند اندک به نظاره بنشینیم و بر این بزرگ مردیها همواره به خود ببالیم.
نوشته زیر برگرفته از خاطرات امیر سرافراز سپاه اسلام، امیرسرتیپ خلبان مرحوم حسین فرخی است که پس از پیاده سازی از روی گفتار خود امیر فرخی با اندکی تخلیص و ویرایش توسط نشریه بیان، از نظر خوانندگان محترم نشریه می گذرد:

فرخی

معرفی
امیر سرتیپ خلبان حسین فرخی ورود خود به نیروی هوایی را در آذر ماه 1350 اعلام می کند. که پس از اتمام دوره آموزشی در تهران برای ادامه دوره به امریکا رفته و پس از طی آموزشهای لازمه به ایران بازگشت می کند.
اولین پروازهای ایشان در دزفول با هواپیمای اف 5 آغاز شده وبعد از پایان دوره اف5 به بوشهر منتقل شده، پس از مدتی فعالیت در پایگاه بوشهر مجددا به دزفول باز می گردد.
در سال 1356 جهت گذراندن دوره پرواز با هواپیمای(تام کت) F14 به اصفهان اعزام شده و مشغول آموزش می شود.امیر سرتیپ فرخی در خاطرات خود از ایام آموزش F14، می گوید:«در دروره آموزش پرواز با جنگنده F14 پس از طی آموزشهای فاز 1و2 که همه توسط مربیان ایرانی انجام می پذیرفت؛ که حتی شاید در امریکا هم صورت نگرفته باشد؛ اولین دوره سوختگیری با جنگنده F14را همراه شهید بزرگوار«عباس بابایی» انجام دادم که شهید بابایی در کابین عقب من بود و همچنین برای اولین بار سوختگیری جنگنده F14با هواپیمای747را بنده به همره تیمسار رستمی انجام دادم».
(در اینجا لازم بذکر است خوانندگان عزیز توجه داشته باشند که سوختگیری هوایی با هواپیمای 747به خاطر وضعیت خاص این هواپیما یکی از مشکلترین و پیچیده ترین وخطرناک ترین نوع از انواع سوختگیری های هوایی است.)
در ادامه پای خاطرات امیر سرتیپ فرخی؛ به عنوان خلبان هواپیمای پیشرفته F14که هم اینک نیز ازجمله هواپیماهای پیشرفته جهان محسوب می شود، می نشینیم که از دوران هشت ساله جنگ، در جلسه ای به همین منظور ترتیب داده شده تا (خلبانان عزیز بازمانده از آن دوران) ناگفته های خود را از سالهای جنگ باز گو کنند.- نا گفته هایی که در دل خود نیزناگفته هایی دارد-.

Scan10012

(در اینجا لازم است به این نکته اشاره گردد که در این مصاحبه به عینه می شد اخلاص و گریز از معروفیت را در گفتار مرحوم فرخی مشاهده نمود؛ که به سختی و با کراهت به بیان خاطرات خود می پردازد، بطوری که مجری جلسه چند بار نسبت به این موضوع یعنی بیان ناگفته ها تاکید واصرار می ورزد.)
امیر سرتیپ فرخی: شاید همگان یا خیلی ها ندانند که در زمان جنگ [و دوران حساسی که نفتکش های ما جهت صدور نفت با مشکل حمله جنگنده های مزدوران بعثی مواجه بودند]؛ اسکورت کشتی های نفتکش[توسط هواپیماهای F14] بود که شریان حیاتی کشور دست آنها بود؛ تمام اینها توسط هواپیمایF14 انجام می گرفت؛ وتمام ورود و خروج نفت وکالا از اقیانوس هند و دریای عمان تا بندرامام(ره) و بندر عباس وبوشهر جهت تخلیه، تمام با اسکورت هواپیمای F14 انجام می شد وشاید خیلی ها ندانند که حتی دارو هم که نایاب شده بود و دشمن کشتی دارو را هدف قرار داده بود؛ اسکورت [بقیه کشتی های حمل دارو] آن توسط بچه های [خلبان] F14انجام می گرفت واین از افتخارات بچه های [خلبان] F14است.»

c (1)

مرحوم سرتیپ فرخی در ادامه به اسکورت هواپیماها به عنوان یکی دیگر از مأموریت های خلبانان جنگندهF14 اشاره می کند و می گوید: «یکی دیگر از مأموریت اسکورت هواپیماها بود، نظیر هواپیماهای تصویر بردارRF4 و یا هواپیماهایF4که به جهت حمله به دشمن می رفتند، بود؛ که فقط به امید[وپشتوانه] F14انجام می گرفت؛ چرا که به دلیل پرواز هواپیمایRF4در ارتفاع بالا هدف قرار دادن آنها کار بسیار راحتی بوده. همچنین دیگر هواپیماهایی که اغلب خود نمی دانستند.[که توسطF14 در حال اسکورت هستند].
از افتخارات این امیر سرافرازمدافع حریم هوایی کشور، سرنگونی هواپیماهای زیادی از دشمن بعثی در نبرد هوایی می باشد. دراین باره مرحوم فرخی می گوید: در یک نبرد هوایی بنده یک فروند هواپیمای سوخوی22 دشمن را در روی پایگاه امیدیه با Gunیعنی همون مسلسل هواپیما سرنگون کردم که خلبان آنهم به اسارت درآمد. در همان زمان، شهید تیمسار ستاری افسر کنترل رادار آن پایگاه بود.وی در مورد این حرکت که به گفته همرزمان سرتیپ فرخی در نوع خودبی سابقه می باشد؛ می گوید: به قدری دو هواپیما به هم نزدیک شده بودند که شرایط برای شلیک موشک و استفاده از دیگر سلاح های هواپیما نبود ومن بهترین چیز را استفاده از مسلسل((Gun هواپیما دیدم و هواپیمای دشمن را ساقط کردم. (این عملیات همان روزی انجام گرفته که هواپیمای حامل شهید محلاتی وهمراهان منهدم شد ومنجر به شهادت این عزیزان در سال 1363 گردید).
مرحوم فرخی پشتیبانی ازحملات زمینی سپاهیان اسلام را یکی دیگرازمأموریت های انجام پذیرفته توسط خلبانانF14 بیان می دارد وبه یکی دیگراز مأموریت های خود اشاره می کند و می گوید: جهت پشتیبانی از عملیات آزاد سازی بستان در یک درگیری و عملیات هوایی توانستم با شلیک یک موشک چهار فروند هواپیمای دشمن را منهدم و سرنگون کنم. در این عملیات وقتی که به هواپیمای دشمن رسیدم با شلیک موشک اول و اصابت به هواپیمای دشمن، هواپیمای دشمن در برگشت به عقب با چند فروند دیگر برخورد کرده و منجر به انهدام آنها گردید؛ ودر پی این حرکت حضرت آیت ا…[العظمی] خامنه ای (مدظله) شخصا از فرمانده نیروی هوایی درخواست تشویقی و ارشدیت می کنند.

Scan10013

امیر سرتیپ فرخی در ادامه خاطرات خود از اسکورت شخصیت های ارشد نظام یاد می کند و می گوید: پس از حرکت[متهورانه و شهادت طلبانه] شهید عباس دوران، [ونا امن کردن فضای عراق وشهر بغداد که صدام تبلیغات فراوانی نسبت به امنیت بالای فضای عراق و شهر بغداد جهت برگزاری جنبش غیر متعهدها انجام داده بود]جنبش غیر متعهدها به حراره منتقل گردید وپس از آن عراق تهدید کرده بود که از ایران انتقام خواهد گرفت، [واجازه نخواهد داد هواپیمای حامل رئیس جمهور ایران به این اجلاس برسد] و هواپیمای حامل رئیس جمهور را هدف قرار خواهد داد؛ که ساعت 11شب به ما اعلام کردند باید جهت اسکورت هواپیمای حامل رئیس جمهور پرواز کنید وما هواپیمای رئیس جمهور را تا آبهای عمان، خارج از آبهای سرزمینی که عملا نباید وارد آن می شدیم، اسکورت کردیم. (این بزرگوار علت اهمیت دادن ویژه به این کار خود و ادامه اسکورت هواپیمای رئیس جمهورتا خارج از آبهای سرزمینی را، اداء دینی می داند که نسبت به رشادت شهید عباس دوران داشته و اینکه نباید حرکت شهید دوران بی ثمر می ماند، می داند).
مرحوم فرخی به محاصره شهید چمران در سرپل ذهاب اشاره می کند و می گوید: وقتی به ما خبر رسید که شهید چمران ویارانشان در سر پل ذهاب در محاصره دشمن قرار دارند، ساعت10 شب پرواز کردیم وایشان را از محاصره خارج ساختیم.»
این تنها گوشه بسیار اندکی بود از حماسه ها و رشادت های یکی از فرزندان دلاور ایران زمین. امید است که مسئولین محترم در نیروی هوایی، همچنین بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس ومتولیان فرهنگی کشور ونیز صدا وسیما، بیش از پیش به شناساندن این اسطوره ها و قهرمانان واقعی که کم هم نیستند، به نسل های جدید اهتمام بورزند، تا قهرمانان دروغین و وارداتی- نظیر بت من و مردعنکبوتی و…- الگوی نسل جدید ما قرار نگیرند، همچنین مسئولین امر در شهرستان گلپایگان که شهر امیرسرتیپ فرخی می باشد، با بزرگداشت وپاسدشت این دلاور بیش از پیش ایشانرا به عموم بشناساند.
در پایان شادی روح امام(ره) وشهدا وهمه دلاور مردان عرصه دفاع از کیان مقدس جمهوری اسلامی ایرن صلوات.

تهیه شده در گروه فرهنگ و مقاومت

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات
  1. فرخی گفت:

    از نشریه بیان جهت درج این مطلب و اطلاع رسانی اینگونه شخصیت های گلپایگانی تشکر میکنم

  2. شمس اله از رباطمراد گفت:

    بسیار مطلب جالب وزیبائی بود کاش زمان وفات ومحل دفن این عزیز راهم ذکر فرموده بودید. روحش شاد ویادش گرامی

  3. فرخی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    ممنون بابت درج این مطالب ارزشمند
    من از اقوام امیر خلبان فرخی هستم
    از طرف خودم و کلیه اقوام سرتیپ فرخی از مدیریت این سایت تشکر کرده برایتان از خداوند متعال موفقیت روز افزون را خواستارم.

  4. بهنام صفری گفت:

    واقعا افتخار میکنم به این شخصیت بزرگ
    روحش شاد

  5. وفايي گفت:

    روحش شاد.یادش همیشه در دلها خواهد ماند

  6. ناشناس گفت:

    از طرف خانواده امیرسرتیپ حسین فرخی عزیزکه با یاداوری خاطراتش همواره یاداورازنده نگهداشته وموجب تسلی خاطر مارافراهم نموده اید کمال تشکرراداریم محسن فرخی

  7. Vahid Sadr گفت:

    سلام ایشون از هم دوره ای وهم کلاسی های پدر مرحومم بودن روح همه رفتگان شاد باد

  8. ناشناس گفت:

    با تشکر از مطالبتان خواهشمندم از دیگر بچه های نیرویی هوایی که اهل گلپایگانن و هنوزدر قید حیات مثل تیمسار شاه حیدری کسی که فرمانده لوجستیک نیرویی هوایی و معاونت ارتش را درکارنامه دارد و سرهنگ مصیبی از متخصصین برتر دوره های امریکا از پدافند هوایی و دیگر دلیران مصاحبه انجام شود

    با تشکر خلبانی اهل گلپایگان

  9. محمد رضا گفت:

    سلام
    من محمدرضا هستم از دوستان صمیمی همشهری وهمکار میبینم که ارباب رسانه پا جلو گذاشته
    اون زمان که حسین شبها تا ۸ ساعت یکسره تو پرواز بود برای جنگ هیچ کسی سراغشو نمیگرفت احوالشو نمی پرسیدند
    ولی حالا بگذریم ببینم توانشو دارید ی خیابونی کوچه ای پلی بنامش بزنید
    حالا

  10. فرامرز فرخی گفت:

    با سلام
    من تبریک میگم به پدر مرحوم ومادر گرامی سرتیپ حسین فرخی که چنین شیر مرد وقهرمانی را بزرگ وتربیت کردند و به خود میبالم که از اقوام ان مرحوم هستم.

  11. امیر گفت:

    .درود به شرفت مرد گلپایگانی

دیدگاه شما

تبلیغات