امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۰۲/۱۴
کد خبر : 98049
چاپ خبر :

کارگران شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی آواره‌اند/تراکتور وارد شود، گروه اقتصادی تراکتورسازی هم ورشکست می‌شود

مدیرعامل گروه اقتصادی تراکتورسازی ایران با اشاره به واگذاری شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: دیگر حتی یک‌درصد از سهام این شرکت ورشکسته برای گروه اقتصادی تراکتورسازی ایران نیست اما هنوز هم نام تراکتورسازی ایران را یدک می‌کشد.

139506211929069528629674

به گزارش خبرگزاری بیان ابوالفتح ابراهیمی  در ارتباط با تعطیلی شرکت «ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران» اظهار کرد: حدود 10 سال پیش که می‌خواستیم خصوصی‌سازی را در شرکت تراکتورسازی ایران پیاده کنیم چند شرکت از این گروه جدا شدند که یکی از آنها همین شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران  بود.

وی افزود: شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران، تمام نیاز خود را از قبیل موتور، ازطریق هلدینگ ما تأمین می‌کرد تا یک نوع ماشین صنعتی خاک‌بردار تولید کند اما با توجه به اینکه واگذاری به‌شکل مناسبی انجام نشد این شرکت کارگران خود را آواره کرد و به آنها پول و حقوق نداد و (صاحبان این شرکت) در فکرهای دیگری بودند.

مدیرعامل گروه اقتصادی تراکتورسازی ایران ادامه داد: در این 8 سال کارگران این شرکت (برای گرفتن حق و حقوق خود) دویدند تا بالاخره در سال گذشته راه حلی برای آنان مبنی بر اعلام ورشکستگی در نظر گرفته شد.

وی تأکید کرد: باید در نظر داشت که دیگر حتی یک درصد از سهام شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران برای گروه اقتصادی تراکتورسازی ایران نیست اما هنوز هم نام تراکتورسازی را یدک می‌کشد.

ابراهیمی با ابراز “شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران عنوان ماشین‌آلات را در پیشوند اسم خود دارد و با نام گروه اقتصادی ما متفاوت است” گفت: در 10 سال گذشته این شرکت زیرمجموعه ما نبوده و گروه اقتصادی تراکتورسازی ایران ورشکست نشده و اکنون در حال فعالیت است.

مدیرعامل گروه اقتصادی تراکتورسازی ایران با بیان اینکه سهام این گروه اقتصادی اکنون در بورس وارد شده و متعلق به اشخاص حقیقی است، گفت: به‌صراحت اعلام می‌کنم که صفر درصد سهام شرکت ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران در اختیار گروه اقتصادی ما قرار دارد.

با ادامه واردات، تراکتورسازی نیز ورشکست می‌شود

وی با انتقاد از واردات بی‌رویه تراکتورهای خارجی به کشور گفت: در صورتی که سیاست موجود در ارتباط با واردات تراکتور خارجی ادامه یابد، شرکت ما نیز به‌زودی ورشکست می‌شود و آزاد بودن واردات تراکتور خارجی به‌طور قطع ورشکستگی ما را در آینده  منجر می‌شود.

مدیرعامل گروه اقتصادی تراکتورسازی ایران گفت: در حالی که تعرفه واردات خودروهای سواری خارجی 55 درصد است چرا اجازه می‌دهند که تراکتور با 5 یا حداکثر 15 درصد تعرفه گمرکی وارد کشور شود؟

وی با بیان اینکه تراکتورسازی ایران اکنون صفر تا صد محصولات خود را در داخل تولید می‌کند، گفت: بیش از 200 نمایندگی در روستاهای کشور  و حدود 5 هزار نفر کارگر داریم، همچنین قطعه‌سازان زیادی با ما در ارتباط بوده و قطعات مورد نیاز ما را تولید می‌کنند. در صورتی که دروازه‌های واردات به‌شکل فعلی و بدون کنترل باز باشد و از طرفی برخی صرفاً اقدام به مونتاژ تراکتور در داخل کنند، شرکت ما نیز وضعیت مناسبی نخواهد داشت.

به‌ازای واردات هر تراکتور 10 نفر بیکار می‌شود

ابراهیمی اظهار داشت: حدود 5 سال است که واردات تراکتور خارجی به کشور در حال افزایش است و این واردات به‌صورت روزافزون  ادامه می‌یابد. از طرفی واردات تراکتور بعد از تسهیل شرایط انتقال پول، بیشتر نیز شده  و بر مشکلات ما افزوده است.

مدیرعامل گروه اقتصادی تراکتورسازی ایران گفت: تعرفه واردات تراکتور خارجی در حدود 7 سال گذشته 25 درصد بود اما اکنون 5 تا 15 درصد است در حالی که خودروسازان در حاشیه امنیت با تعرفه 55درصدی واردات اقدام به تولید می‌کنند.

وی افزود:ما معتقدیم اگر قرار است تعرفه بالا برای واردات خودرو اعمال شود این تعرفه باید برای ما نیز باید باشد تا از تولید داخلی حمایت شود.

ابراهیمی با بیان اینکه واردات تراکتور با تعرفه‌های فعلی ضد اشتغال و تولید به حساب می‌آید، گفت: از مونتاژکاران تراکتور در کشور باید تعهد گرفته شود که تا 3 سال خدمات پس از فروش ارائه دهند و در نهایت تکنولوژی خود را به ایران بیاورند زیرا وصل کردن قطعات CKD در ایران اصل سود را نصیب شرکت‌های خارجی می‌کند.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: به‌ازای هر تراکتوری که به کشورمان وارد می‌شود 10 نفر بیکار و به‌عوض 10 نفر در کشورهای چین، هند و دیگر کشورها سر کار می‌روند.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات