امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۶/۰۲/۲۷
کد خبر : 99069
چاپ خبر :

مظلومیت موسیقی نواحی و آیینی در دولت یازدهم / فقط موسیقی پاپ و درآمدزا اهمیت دارد

هوشنگ جاوید گفت: میراث فرهنگی و هنری جایگاهی در دولت یازدهم نداشت و تمام نخبگان و پژوهشگران حوزه موسیقی ایرانی منزوی شده و حمایت خاصی از آنها صورت نگرفت.

13920411125219372780884

به گزارش خبرگزاری بیان  هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی درباره ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در زیرساخت‌های فرهنگی و هنری گفت: دولت یازدهم در این زمینه قوی نبود زیرا در بخش موسیقی سنتی، نواحی و اقوام، خیلی جدی و خوب عمل نکرد. بخش موسیقی نواحی جشنواره فجر که حذف شده بود در سال اخیر دوباه اضافه شد و همچنین جشنواره موسیقی نواحی استان کرمان برگزاریش از سر گرفته شد اما بازگرداندن این جشنواره چندان با نبود آن فرق نداشت چرا که بسیار ضعیف و کمرنگ عمل کردند. یعنی حمایت مالی بسیار ضعیفی شد و جایزه‌ها بسیار ناچیز بود و می‌توان گفت در سطح یک عنوان دهی و بالا بردن آمار کارهای دولت بود و از نظر کیفی کمکی به حال هنرمندان موسیقی نواحی نشد.

او ادامه داد: علاوه بر آن بازی‌های سیاسی که سر لغو کنسرت‌ها بود تنها در سطح همان بازی‌های سیاسی ماند چرا که تعداد کنسرت‌های برگزار شده بسیار بسیار بالاتر از کنسرت‌های لغو شده بود، به دلیل اینکه موسیقی پاپ برای دولت نفع مالی داشت و لغو کنسرت‌ها را ابزاری کرده بودند برای بازی‌های سیاسی چرا که اصلا در حد چشمگیری نبود.

وی افزود: علاوه بر تمام این مسائل می‌توان گفت از نظر ارتقای سطح فرهنگ عمومی مخاطب و سلیقه هنری او پیشرفتی صورت نگرفت چرا که به کلام و شعر و محتوا به درستی پرداخته نشد.

این موسیقیدان با اشاره به هنر انقلابی و برخورد دولت با این حوزه عنوان کرد: من خودم را نمی‌توانم هنرمند انقلابی بدانم چرا که این مسئله ادعای خیلی بزرگی است و خیلی از کارها هنوز در زمینه انقلاب انجام نشده است و وظیفه ما این است که این راه را ادامه دهیم اما به عنوان هنرمندی که کار موسیقی اصیل ایرانی و تحقیق و پژوهش می‌کند می‌توانم بگویم آن چیزی که برای من مطرح است به جلوه آمدن و نمود پیدا کردن هنرهای اصیل ایرانی است نه هنرهای غربی. در کشور ما به دلیل ترس از واژه موسیقی همیشه دست به عصا با آن برخورد شده در حالی که این مظلومیت فقط شامل حال موسیقی سنتی و آیینی و مذهبی ما شده و موسیقی پاپ را فرا نگرفته است.

وی در ادامه گفت: موسیقی سنتی و آیینی در واقع جزء میراث فرهنگی کشور ماست و باید به آن ارزش زیادی گذاشته شود اما متاسفانه اصلا مسئولان برای آن ارج و اهمیت قائل نیستند و موسیقی خلاصه شده است به بخش درآمد زای آن یعنی پاپ. به دلیل کمبودهایی که در بخش موسیقی آیینی و نواحی گذاشته شده است ما شاهد آن هستیم که در مداحی ها و مولودی خوانی هاT اشعار ضعیف با آهنگ های غربی سخیف استفاده می‌شود و به مخاطب احترام گذاشته نمی‌شود. این بخش از موسیقی یعنی بخش آیینی جزء یکی از اصیل‌ترین قسمت های موسیقی ایرانی است اما متاسفانه آقایان به دلیل درآمدزا  نبودن آن هیچ ارزشی برای آن قایل نیستند.

جاوید با اشاره به آگاهی مردم از محتوای موسیقی بیان کرد: مردم کشور ما اکنون به سمت یک دانایی و آگاهی عمومی حرکت کرده‌اند و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیار بیشتر از گذشته است و به طور کامل این مسئله را درک می‌کنند که اکنون در زمینه موسیقی به سطح مخاطب احترام گذاشته نمی‌شود و صرفا موسیقی‌های مهیج چه شاد و چه غمگین با محتواهای ضعیف تولید می‌شود.

این پژوهشگر در بیان انتظارات خود از دولت آینده عنوان کرد: من امیدوارم دولت بعدی که می‌آید برای این مسئله و مخصوصا موسیقی ایرانی برنامه داشته باشد چرا که تا کنون هیچ دولتی در این زمینه برنامه ارائه نداده است و اگر ندارد خیلی مخلصانه و مشخص بگوید که برنامه‌ای ندارد و از صاحب نظران و پژوهشگران این عرصه دعوت کند تا نقشه راهی برای این بخش طراحی کنند.

وی ادامه داد: در دولت آینده مهمترین بخش در زمینه موسیقی باید احترام به موسیقی و به طور کلی هنر خودی باشد نه ترویج هنر غربی. من به عنوان فردی که پژوهشگر حوزه موسیقی ایرانی هستم می‌گویم ما در این زمینه می‌توانیم خود را به خوبی با هنرمان به جهانیان بشناسانیم چرا که کشورهای دیگر با اینکه در زمینه موسیقی اصیل و سازهای قدیمی سابقه چندانی ندارند اما بسیار برای همان سابقه کم خود احترام و ارزش قایل هستند و آن را در میراث خود به ثبت رسانده و درحفظ و زنده نگهداشتن آن می‌کوشند.

جاوید درباره بهره گیری از نخبگان در زمینه موسیقی در دولت یازدهم گفت: من تلاش خاصی مشاهده نکردم علی رغم اینکه این کار بسیار احتیاج بود اما مسئولان به آن توجهی نکردند. خود من بارها به آقا مرادخانی و آقای طالبی مراجعه کردم و در خصوص موسیقی ایرانی صحبت کردیم و وعده وعیدهایی برای ارزش گذاشتن به آن داده شده اما هیچکدام عملی نشد. به طور مثال مکتب خانه بخشی ها در شمال خراسان راه اندازی شد که بنده در روز افتتاحیه همراه با آقای طالبی در آنجا بود اما اصلا برای آن برنامه مدونی طراحی نشد و بدون اینکه هیچ گونه حمایت مالی انجام دهند از من خواستند تا برنامه ای برای آن تدوین کنم.

این استاد موسیقی در خصوص عدم استقبال دولت یازدهم از طرح‌های موسیقی اصیل اظهار کرد: بنده در همین راستا طرحی برای موسیقی خراسان شمالی و طرح دیگری با عنوان دوبیتی خوانی‌های مذهبی در خراسان رضوی و گلستان به وزارت ارشاد ارائه دادم که درباره هر دو طرح این نظر را دادند که هزینه بالا است و نیازی به آن‌ها نیست. این چنین است که می‌گویم فقط از کنسرت‌های پاپ آن هم به دلیل درآمدزایی آن استقبال می‌شود. دوبیتی خوانی هنر اصیل ایرانی در زمینه موسیقی است که اکنون به فراموشی سپرده شده است و در حال زوال است که آقایان مسئول هم اصلا به این مسئله اهمیتی نداده و میراث فرهنگی و هنری جایگاهی برایشان ندارد. اکنون تمام نخبگان و پژوهشگران حوزه موسیقی ایرانی منزوی شده و حمایت خاصی از آنها صورت نمی‌گیرد.

جاوید با اشاره به مظلومیت موسیقی نواحی و آیینی در دولت یازدهم گفت: ارزش‌های انقلابی تا حد زیادی در موسیقی حماسی تعریف می‌شود ولی ارشاد هیچ اهمیتی به موسیقی حماسی نمی‌دهد تا جایی که برای برگزاری 4 جشنواره موسیقی 10 میلیون در نظر گرفت. همچنین برای جشنواره آوای وحدت بودجه بسیار پایینی اختصاص داد یا مثلا جشنواره موسیقی فجر که به هنرمندهای شهرستانی ارزش و اعتباری گذاشته نشد و حتی هزینه بلیط شهرستانی‌ها هم به آنها داده نشد ویا اگر داده شده از مبلغ جایزه آنها کسر شد و در این دولت گروه‌های شهرستانی و موسیقی نواحی و آیینی بسیار مظلوم واقع شد.

منبع: تسنیم

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات