چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

شوی تبلیغاتی دولت با خودروهای گران قیمت/ پژوی ۱۰۰ میلیونی؛ نتیجه وعده تولید خودرو مردمی

13960213001073_photoa

به گزارش خبرگزاری بیان  تولید خودروی مردمی به منظور جایگزینی محصولات قدیمی و بی کیفیتی مانند پراید موضوعی است که همواره مورد تأکید مسئولان دولتی قرار داشته و وعده‌هایی برای جایگزینی خودروهای با کیفیت و قیمت مناسب داده شده است،اما این موضوع تاکنون محقق نشده و در مقابل، شاهد آغاز مونتاژ برخی خودروهای خارجی در کشور هستیم.

در این راستا روز گذشته خط مونتاژ پژو 2008 با حضور رئیس جمهور در ایران خودرو آغاز به کار کرد و البته در کنار آن، خط تولید دنا پلاس که در واقع یک خودروی با آپشن‌های جدید محسوب می‌شود و نه یک خودروی جدید نیز افتتاح شد.

پژو 2008 در حالی در ایران خودرو روی خط مونتاژ گرفته که طی سال‌های اخیر هیچ خودروی مردمی با قیمت و کیفیت قابل قبول از سوی شرکت‌های خودروساز داخلی عرضه نشده و تولید و عرضه محصولات از رده خارجی همچون پراید همچنان ادامه دارد.

* پرایدسازان سرگرم بانکداری

در این شرایط خودروسازانی مانند سایپا به جای عرضه محصولات جایگزین به دنبال بانکداری رفته و سرشان به کار کردن با سپرده‌های مردم گرم است که البته این مسئله چندین بار مورد انتقاد مسئولان بانک مرکزی و همچنین وزیر صنعت نیز قرار گرفته اما به نتیجه خاصی نرسیده است.

موضوع عرضه خودروی ارزان قیمت مورد تأیید منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش نیز قرار داشته است. معظمی سال گذشته با بیان اینکه مردم خواستار تولید خودرو ارزان هستند، گفته بود: این خواسته محقق خواهد شد.

این مسائل در حالی از سوی مسئولان دولتی همواره مورد تأکید بوده که اتفاق عملی در این زمینه نیفتاده و همچنان شاهد درجا زدن خودروسازان ایرانی در تولید و عرضه خودروهای قدیمی و همچنین عرضه خودروهای لوکس و گران قیمت در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی هستیم. ظاهراً عملی شدن این شعارها هیچ‌گاه به صورت جدی از سوی مسئولان مورد مطالبه قرار نگرفته و خودروسازان هم انگیزه‌ای برای تحقق آن نداشته‌اند.

* یک بام و دو هوای قیمت‌گذاری پژو 2008

در جدیدترین اتفاقات صنعت خودروسازی، روز گذشته شاهد افتتاح خط مونتاژ پژو 2008 بودیم و هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو از پیش فروش این خودرو در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

این پروژه در میان هیاهوی انتخاباتی دولتی‌ها به بهره‌برداری رسید و روحانی با حضور در این مراسم، افتتاح این طرح را در کارنامه کاری خود ثبت کرد، اما آنچه مهم است تولید و عرضه خودرویی مردمی با قیمت و کیفیت مناسب برای ارتقاء سطح صنعت خودروسازی و همچنین بهبود مصرف سوخت در کشور است به طوری که رضایت عموم مردم را در پی داشته باشد، نه اینکه صرفاً به مونتاژ و عرضه یکسری خودروی لوکس بسنده شود.

این رویه مونتاژکاری در واقع دستاورد قابل توجهی در صنعت خودروسازی کشور نخواهد داشت و تحقق وعده‌های داده شده برای افزایش داخلی‌سازی در این پروژه بعید به نظر می‌رسد، چرا که رشد داخلی سازی و فعال شدن صنعت قطعه‌سازی در تیراژ بالای تولید جوابگو خواهد بود و برای این کار باید به دنبال تولید خودروی مردمی رفت و نه مونتاژ خودروهای خارجی 100 میلیون تومانی.

نحوه قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی نیز در این میان جالب است. در مورد مونتاژ محصولات پژو با وجود انتقادات زیادی که نسبت به گران فروشی فرانسوی‌ها در بازار ایران مطرح بود، باید به تغییر رویکرد قیمت‌گذاری پژو 2008 نیز اشاره کرد. مدیر عامل ایران خودرو پیشتر قیمت پژو 2008 با گیربکس اتوماتیک را 78 میلیون تومان و با گیربکس دستی را 72 میلیون تومان اعلام کرده بود.

با این وجود، یکه زارع در روزهای ابتدایی ماه جاری قیمت پژو 2008 را بین 90 تا 100 میلیون تومان اعلام کرده است. وی در عین حال گفته بود: قیمت قطعی و شرایط فروش این خودرو در مراسم رونمایی رسمی از این خودرو اعلام خواهد شد. این در حالی است که روز گذشته نه قیمت فروش و نه شرایط فروش این خودرو اعلام شد.

ظاهراً زیاده‌خواهی پژو از بازار خودروی ایران همچنان ادامه دارد و در این میان، نهادهای نظارتی مانند شورای رقابت نیز به بهانه‌های مختلف کنار کشیده‌اند.

بی‌برنامگی در صنعت خودروی کشور در حالی همچنان ادامه دارد که تولید و عرضه خودروهای مردمی با قیمت و کیفیت مناسب به یک مطالبه جدی در جامعه تبدیل شده اما همچنان مورد بی‌توجهی مسئولان قرار دارد.

منبع: فارس

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 98011 و در روز چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 ساعت ۲۰:۲۱:۳۹
2024 copyright.